Zes Social Media marketing fouten die fitness professionals maken
20 februari 2022 

Zes Social Media marketing fouten die fitness professionals maken

Zes Social Media Marketing Fouten (laat het jou niet overkomen!). Zeker als jij met Social media marketing voor fitness professionals aan de slag wilt gaan of al actief bent met Social Media Marketing dan is het belangrijk dat je de meest gemaakte fouten die veel fitness professionals maken eens goed doorneemt. 

Ik ga de meest gemaakte fouten met je delen zodat jij NIET in dezelfde val trapt. Namelijk de zes meest gemaakte Social Media Marketing Fouten (laat het jou niet overkomen!). Laten we erin gaan duiken. 

Focussen op de hoeveelheid volgers en niet op de kwaliteit

Ik weet het ziet er tof uit als je een enorm leger aan volgers hebt. Het streelt je ego. 

Je hebt het helemaal voor elkaar. Een X aantal mensen “volgt” jou. Je voelt je (en het ziet eruit) alsof je belangrijk bent. 

Weet je. Onder aan de streep maakt dat helemaal geen fluit uit, want je kunt er ook je rekeningen niet van betalen. 

En als je jouw aantal volgers hebt opgeblazen met Facebook advertenties oftewel je hebt honderden euro’s gespendeerd om meer likes te krijgen. Ook dan is het nog maar de vraag of dat een goeie investering is geweest. 

Geen garantie voor succes

Als je dagelijks tientallen hashtags in elke post plaatst om meer likes en volgers te krijgen betekend nog niet dat je extra omzet op je bankrekening kan toevoegen. Eén ding is namelijk zeker: Social media marketing voor fitness professionals inzetten is geen garantie voor succes. 

Tenzij je van plan bent om uit de fitness industrie te stappen en de competitie aan wilt gaan met bekende Nederlanders en Instagrammers om een social media sponsor contract in de wacht te slepen. 

Stop dus direct met die populariteit wedstrijd. Kwaliteit van jouw lijst is veel belangrijker.

De ENIGE mensen waar jij je druk om moet maken dat ze je volgen en dat ze betrokken zijn dat zijn jouw klanten, jouw partners en potentiële klanten. 

En dat zijn over het algemeen geen honderdduizenden klanten. 

Dat zijn er misschien een paar honderd en vooral mensen binnen jouw lokale omgeving. 

KWALITEIT van jouw lijst is veel belangrijker dan de OMVANG van jouw lijst. 

Dat geldt voor alle marketing media, of je nu spreekt over email marketing, direct mail, gedrukte advertenties of in dit geval...social media volgers. 

Dus zet je ego buiten de deur, hou je focus op je marketing en sales doelstellingen en belangrijker nog: 

Verklein je doelgroep met echte prospects voor jouw business (niet alleen maar iedereen die jou leuk kunnen vinden of jou volgens). 

Meer likes voor Facebook als personal trainer

Niet regelmatig goede content plaatsen

Goede en kwalitatieve content maken kost tijd, dat is nou eenmaal zo. Sterker nog, er komt ook een goede strategie en planning bij kijken. 

En dat zijn nou net twee dingen waar de meeste fitness professionals niet de moeite voor willen doen: PLANNING en ACTIE. 

Maar als je succesvol met je Social media marketing voor fitness professionals wilt zijn, moet je beide doen. 

Iedereen kan algemene berichten met fitness en health tips en weetjes recyclen en van Google afplukken. Menig fitbabe en fitboy kan haar of zijn killer body uitmelken op social media. 

Laat me je zeggen doe dat niet tenzij het jouw core business is,

Investeer wat uren om vooruit te werken en te plannen, maak goede content voor je website en blijf posten op regelmatige basis. 

Hoe vaak? 

Zet dagelijks minimaal één waardevol bericht op Facebook. Instagram kun je eventueel ook elke dag doen (als jouw doelgroep daar actief is). Plaats verder wekelijks één goede blog post en stuur minimaal één email per week. Dan kom je al een heel eind met succesvolle Social Media marketing voor fitness professionals. 

Als je iets met LinkedIn, Twitter of andere social media wilt doen, probeer het eens zou ik zeggen. Het minste wat je kunt doen is het bovenstaande aanhouden en je zult succes hebben. 

Geen persoonlijkheid hebben

Oké, komt tie de nummer één regel van marketing is: Wees niet te algemeen! 

Dat betekent niet dat je een onuitstaanbaar persoon moet worden of jezelf moet transformeren tot een wannabe b.n’er. Zeker niet, wees 100% jezelf want dan ben je sowieso uniek en onderscheid jij jezelf automatisch zonder moeite van de rest. 

Enkele voorbeelden wat heel goed werkt zijn: 

  • Wees jezelf
  • Zorg dat je lol hebt
  • Deel jezelf in je marketing
  • Deel ook de successen van jouw klanten
  • Maak het persoonlijk. 

Speel geen rol, verstijf niet en gedraag je niet arrogant omdat je er toevallig fantastisch uitziet zonder shirt. Want zo ben je niet. Zorg dat je een benaderbaar, positief en open persoonlijkheid hebt. Mensen waarderen dat en zullen op die manier eerder contact met je opnemen. 

Je hebt een (klein) lokaal of regionaal fitness bedrijf of bent een zelfstandige personal trainer die het moet hebben van mensen in jouw directe omgeving en community. Alleen daarom al zijn RELATIES bepalend voor jouw groei en succes. 

Geen volgers omzetten in betalende klanten

Als je al het bovenstaande consistent implementeert dan heb je al een solide fundament. Je hebt volgers, ze zijn betrokken en ze kijken er naar uit om je laatste post te lezen en je foto’s te bekijken. 

Jij maakt hun dag goed.
Wees niet bang om de volgende stap te zetten. 

Doe een geweldig aanbod om je social media volgers naar het volgende niveau te krijgen op je fitness marketing ladder. Zorg dat je ze uiteindelijk converteert naar betalende klanten. Alleen dat zorgt dat jouw fitness of p.t business kan draaien. Klanten die betalen is het zuurstof voor jouw business. Vergeet dat niet! 

Enkele voorbeelden zijn: 

  • Laat ze een ebook downloaden
  • Stuur een checklist per mail
  • Nodig ze uit voor een workshop
  • Biedt ze een laag geprijsd product of dienst aan Een consult, informatiegesprek of proefles verzoek 

Alles wat er voor zorgt dat ze de volgende stap zetten om zaken met jou te doen. 

Doe je dit goed dan zal jouw publiek dit niet alleen waarderen maar ze kijken er ook naar uit! 

Tip: zorg dat je hier zelf ook van geniet. 

Met creatieve en specifieke aanbiedingen komen om je fitness business te laten groeien is één van de BESTE manieren om je tijd te benutten. 

Proberen het allemaal handmatig te doen

Als je actie onderneemt en vaak goeie content plaatst...voor je het weet voel het alsof je de manager van het heelal bent. 

Je kunt nu eenmaal niet de hele dag achter je laptop of telefoon zitten om te posten, reageren, berichten, tweeten enzovoort...en ondertussen je bedrijf runnen...en eten, slapen en nog een leven hebben. Dat gaat gewoon niet. 

Je moet jouw informatie op een bepaalde manier automatiseren. 

Wat ik je aanraad is om met email marketing te gaan werken en gebruik te maken van het plannen van je berichten. Zet bijvoorbeeld per week een vracht aan berichten klaar. 

Bekijk je plan, creëer je content, zet het op en rol het uit voor 1 of 2 weken terwijl jij je kunt focussen op andere vlakken van jouw business. 

Focussen op teveel kanalen

Het is beter om op 1 of 2 kanalen goede content te posten en daar succes mee te hebben in plaats van te falen op alle media. 

Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, TikTok, Pinterest, wat nog meer? facebook-marketing-voor-fitness-professionals 

Op een bepaald moment is het echt TEVEEL om het allemaal bij te houden en het is zeker niet je tijd waard.  Je kunt letterlijk de gehele dag rond hangen op social media (en het is makkelijk om erin te verdrinken!). Maak dus een keuze welk platform voor jou en je doelgroep van belang is, bedenk een plan en rollen maar. 

Facebook is relevant voor bijna iedere markt. Met meer dan een biljoen gebruikers en groeiend is Facebook misschien wel de belangrijkste. 

De andere...jij beslist of ze voor jouw doelgroep werken of dat het de moeite is om tijd in te stoppen. 

Social media marketing voor fitness professionals, zelf moet doen?

Vraag is ook...Social media marketing voor fitness professionals, is dat iets wat je allemaal zelf moet doen? Zeker niet want ik adviseer je om je bij jouw core business te houden en dat is resultaat leveren bij je klanten. Ieder zijn vak toch? Er zijn bedrijven die beter zijn in Social media marketing voor fitness professionals. Zo simpel is het feit dat je alles WILT weten zelf alles WILT doen wil nog niet zeggen dat je het ook MOET doen. 

Ook als je betaald verkeer naar je Facebookpagina wilt krijgen, dan is het nog maar de vraag of jij als personal trainer of sportschool eigenaar wel de juiste persoon voor bent. Als je wilt weten wat beter werkt: organisch of betaald verkeer verkrijgen, bekijk dan de onderstaande video.


Zes Social Media marketing fouten blog die fitness professionals maken samen gevat 

Social media marketing voor fitness professionals heeft de manier waarop we communiceren voorgoed verandert. En het biedt ook ENORM VEEL kansen voor jou om jouw fitness of personal training business te vermarkten en uit te bouwen. 

Dit met relatief weinig tot geen kosten en met snelle en serieuze resultaten. 

Om af te sluiten zou ik willen zeggen: Social media marketing voor fitness professionals is niet moeilijk...je moet alleen niet in deze val met fouten trappen. 

Over de schrijver
Arny is al meer dan 20 jaar ondernemer in de fitnessbranche en heeft jarenlange ervaring en achtergrond in de grafische sector en marketing. Op dit moment is hij eigenaar van Fit aan Zee en Baby-Bootcamp®. Ook is hij een trotse vader van 4 kinderen.
Reactie plaatsen

Direct bouwen aan een betere business en een vrijer leven?

Mis dan dit gratis ebook niet als je als personal trainer of fitness ondernemer een succesvolle fitnessbusiness wilt bouwen en meer vrijheid wilt creëren. In dit ebook ontdek je alle geheimen om een ideale business te bouwen die wel bij je past!
50%
ZET NU DE STAP OM EEN SUCCESVOLLE (ONLINE) FITNESS BUSINESS TE BOUWEN!
Vul hieronder eventjes je naam en e-mailadres zodat ik je binnen enkele seconden Vul hieronder eventjes je naam en e-mailadres zodat ik je binnen enkele seconden het gratis inspiratie ebook cadeau kan doen.
Ja ik wil ook gratis waardevolle (online) marketing tips en advies ontvangen.
AANVRAGEN