Serieuze business voor fitness ondernemers
30 januari 2022 

Serieuze business voor fitness ondernemers

In dit artikel ga ik serieuze business voor fitness ondernemers behandelen. Wat ik daarmee bedoel is dat ik zaken behandel waar je (zeker) als startende fitnessondernemer niet meteen aan denkt. Heel eerlijk; het zijn ook niet de leukste zaken om je mee bezig te houden. Ik snap het dat je het liefste met beide benen op de fitnessvloer staat en je klanten een top resultaat te bieden. Wat overigens eigenlijk op 1 had moeten staan, maar aangezien dit niet eens ter discussie zou mogen staan laat ik dat buiten beschouwing. Want als jij als fitnessprofessional jouw klanten niet succesvol kan helpen dan heeft de rest ook geen zin meer.

De basis

Als je een fitness bedrijf wilt opbouwen kun je in de begin dagen redelijk succes hebben als je de basis aardig onder de knie hebt:

  1. Je sales
  2. Je marketing
  3. Je klanten uitmuntend bedienen

Deze basis, de nodige ervaring en fundamentele systemen brengen je al een heel eind. En als je deze dingen goed doet kun je al aardig groeien met je fitness bedrijf. Maar deze basis brengt je slechts op bepaalde hoogte – ze creëren geen stabiel en rendabel fitness bedrijf wat je uit kunt bouwen.

Sterker nog als je een bedrijf probeert te runnen alleen maar met behulp van deze basis elementen dan zal het bedrijf alleen maar groeien afhankelijk van de tijd, inspanning en energie die jij als fitnessondernemer erin stopt.

En als je net als ik al geruime tijd in de fitness branche actief bent dat weet je dat je niet eeuwig kunt bouwen en vertrouwen op deze bron! Dus wat is het antwoord?

Serieuze business voor fitness ondernemers, twee dingen

Als je een stabiel fitness bedrijf wilt opbouwen dan moet je:

  1. Een bedrijf willen bezitten
  2. Een bedrijf willen opbouwen

Ik weet dat dit als een domme opmerking klinkt, maar het is wel waar. Als eerste moet je gaan denken als een ondernemer met een bedrijf en niet alleen maar als trainer. Wil je gaan denken als een ondernemer dan is dit de eerste stap die je moet gaan zetten:

Ontwikkel een eigen VISIE en bewaak deze goed. Zonder visie heeft jouw bedrijf geen richting en heb je eigenlijk gewoon een baan.

Heb je het over visie dan moet je denken aan:

Een uitgebreid beeld van de toekomst m.b.t je zakelijke EN privé leven. Je visie kan en mag niet belemmerd worden door je huidige beperkingen.

Als je eenmaal hebt besloten om de allerbeste fitness ondernemer te worden EN je hebt jouw visie gecreëerd EN je bent bereid om er voor te gaan dan kun je gaan kijken naar de volgende drie specifieke skills die je moet beheersen.

Strategische Planning

Hier begin je het plan te maken wat jouw helpt om je visie te bereiken en er zijn verschillende elementen die je kunt opnemen in dit plan:

  • Jouw Business Model – In het kort, je business model is welke diensten je gaat aanbieden (waar je omzet mee maakt).
  • Hoeveel je gaat vragen vergeleken met wat het je kost om elke dienst te leveren (marges).
  • Je klant capaciteit (hoeveel klanten kun je kwijt).

    Als jij je visie en je doelen goed begrijpt dan kun je een business model ontwikkelen wat jou ondersteunt met het behalen van deze doelen. Dan kun je een plan opzetten om te groeien vanaf het punt waar je nu staat en waar je naar toe wilt gaan.

Marketing Strategie

Als je eenmaal begrijpt hoe je business model eruit moet zien (om je doelen te bereiken) kun je een marketing strategie ontwikkelen om die doelen en je groei te ondersteunen. Dit doe je door de benodigde aantallen kwalitatieve leads te genereren.

Over één ding wil ik heel duidelijk zijn…een marketing strategie is niet simpelweg een marketing campagne draaien. Een echte marketing strategie zal de belofte die jij uitdraagt met jouw “merk” en de positie die je hebt in de markt versterken. Dit terwijl deze marketing strategie het benodigde aantal leads binnen brengt die nodig zijn om iedere maand je sales doelen te behalen.

In dit artikel deel ik 10 business modellen met je zodat je de nodige inspiratie kunt opdoen.

Personeel Strategie

Jawel…je hebt een plan nodig om te groeien met je team! En als je wacht tot je iemand nodig hebt om een plan op te zetten, dan ben je al verloren. Je personeelsplan zou gerelateerd moeten zijn aan je business model, je moet begrijpen wanneer je personeel aan moet nemen en je moet weten welke cijfers belangrijk zijn als je deze beslissing neemt.

Financieel Management

Dit is een eng gebied voor veel fitness ondernemers. Uiteindelijk zijn we niet de fitness branche ingestapt om de hele dag naar spreadsheets te kijken!

Sterker nog, veel (kleine) ondernemers zijn bang om de cijfers van dichtbij te bekijken omdat ze bang zijn van hetgeen ze misschien gaan ontdekken.

Die angst is heel natuurlijk en de cijfers zien er niet altijd even goed uit maar als je een stabiel fitness bedrijf wilt opbouwen dan moet je echt wat van je financiën afweten.

Om precies te zijn zijn er twee dingen waar je BOVENOP moet zitten.

Cash Flow Prognoses

Het is simpelweg niet voldoende om te hopen dat er genoeg geld op de bank wordt gestort om de volgende maandelijkse kosten te dekken – je moet het WETEN.

Dit is belangrijk en wel om twee redenen. Ten eerste, je komt te weten of er problemen zullen zijn VOORDAT je daadwerkelijk problemen gaat krijgen.

Dit geeft je de kans om actie te ondernemen en om te corrigeren voordat je in de rode cijfers beland.

Ten tweede geeft het je de mogelijkheid om beslissingen te nemen op basis van deze data.

Stel dat je een handvol nieuwe apparatuur en spullen wilt kopen maar weet je welk effect dat heeft op je cashflow de komende drie maanden? Je moet dat echt willen weten.

Een Budget opzetten (en hanteren)

En budgetteren  is de eerste stap om daadwerkelijk controle te hebben over jouw geld; eigenlijk vertel jij jouw geld wat het voor jou kan doen. Ja, je hebt discipline nodig (een budget is alleen goed als jij je eraan houdt), maar je hebt stevige controle over je geld

Hoe kun je starten als zelfstandig personal trainer

Kern statistieken

Je zou toch ook niet in je auto rijden als al jouw remlichten kapot zijn toch? Dat zou je ook zeker niet doen als je weet dat je te weinig benzine hebt, een te laag oliepeil bereikt hebt of als je ruitenwissels afgebroken zijn.

Dus waarom zou je een business runnen zonder dat je de kern statistieken kent? Kern statistieken zijn de belangrijke cijfers in jouw business op alle essentiële gebieden.

Je zou kern cijfers moeten hebben voor sales, marketing, personeel en financiën. als voorbeeld, hier zijn wat kern cijfers op sales gebied:

  • Aantal consults per maand
  • Je close percentage
  • Gemiddeld verkoop bedrag
  • Programma periode (bv 3, 6 or 12 maanden)

En ondanks dat het feit dat jij de kerncijfers weet ongelooflijk belangrijk is, weten wat deze cijfers jou vertellen is net zo belangrijk!

Cijfers geven jou de data die je nodig hebt om beslissingen te nemen in je business, of ze waarschuwen jou of er specifieke onderdelen van je business meer aandacht vereisen.

Om een stabiele business op te bouwen waarmee je serieus kunt groeien moet je eerst de basis van marketing, sales, managen en je klanten bedienen beheersen – en dan verder dan dat gaan.

Zolang jij niet de juiste mindset ontwikkeld en de skills van hierboven niet leert en uitvoert zal je groei altijd beperkt blijven.

Over de schrijver
Arny is al meer dan 20 jaar ondernemer in de fitnessbranche en heeft jarenlange ervaring en achtergrond in de grafische sector en marketing. Op dit moment is hij eigenaar van Fit aan Zee en Baby-Bootcamp®. Ook is hij een trotse vader van 4 kinderen.
Reactie plaatsen

Direct bouwen aan een betere business en een vrijer leven?

Mis dan dit gratis ebook niet als je als personal trainer of fitness ondernemer een succesvolle fitnessbusiness wilt bouwen en meer vrijheid wilt creëren. In dit ebook ontdek je alle geheimen om een ideale business te bouwen die wel bij je past!
50%
ZET NU DE STAP OM EEN SUCCESVOLLE (ONLINE) FITNESS BUSINESS TE BOUWEN!
Vul hieronder eventjes je naam en e-mailadres zodat ik je binnen enkele seconden Vul hieronder eventjes je naam en e-mailadres zodat ik je binnen enkele seconden het gratis inspiratie ebook cadeau kan doen.
Ja ik wil ook gratis waardevolle (online) marketing tips en advies ontvangen.
AANVRAGEN