Zou een marketing fitness plan jouw fitnessbedrijf wel eens van de ondergang kunnen redden? Het perspectief van pakweg was twee jaar geleden nog dat de fitness branche relatief licht getroffen zou worden door de economische crisis. Inmiddels weten we beter en vallen de harde klappen ook in fitness land. Na enkele lock downs al dan niet volledig of deels is er genoeg leed en zien veel (fitness) ondernemers het niet meer zitten.
Geldt dat ook voor jou?
Veel fitness ondernemers hebben noodgedwongen hun deuren gesloten of denken er hard over na.
Op veel plaatsen is er sprake van een verdringingsmarkt en vele fitness bedrijven zitten in zware problemen en hebben moeite om het hoofd boven water te houden. Ook ik heb ervaren dat leden werven jaren terug een stuk makkelijker was dan vandaag de dag. Je hoefde maar open dagen te houden en je was verzekerd van een flinke aanwas van nieuwe leden.
Ik heb de afgelopen jaren dan ook heel bewust aan mijn marketing fitness plan gewerkt èn gehouden! Duidelijk één doelgroep gekozen, mijn unieke eigenschappen ‘vermarkt’ en focus houden.
En daar ontbreekt het bij veel fitness ondernemers ook aan: gebrek aan focus en geen marketing fitness plan hebben.
Met focus bedoel ik dat veel ondernemers geen keuzes maken in hun positionering en niet nadenken voor welke klant ze in business zijn. Te vaak wordt gekeken naar wat de concurrent aanbiedt in plaats van te onderzoeken naar wat je onderscheidend vermogen is van je eigen bedrijf.
Als jij wilt weten waar je rekening mee moet houden als het gaat om je positionering en het onderscheidend vermogen dan is de onderstaande video absoluut een aanrader!
Nu zul je misschien denken: “wat heeft dat met een marketing fitness plan te maken”?
Welnu heel veel want als jij niet weet wat jouw doelgroep is, niet weet hoe jij je fitness bedrijf in de markt zet en niet kan onderbouwen waarom men voor jouw fitness bedrijf zou moeten kiezen…op wie richt je dan je fitness marketing plan?
Ik kom uit een vissersdorp en kan daar wel een vergelijking mee maken. Je kunt de meest professionele en fantastische visserij spullen hebben: als je niet weet wat je aan de haak wil binnen halen kun je net zo goed al je voer in het water gooien. Natuurlijk…grote kans dat je wel wat vangt in die enorme visvijver maar het blijft een gok.
Weet welke strategie en middelen je in moet zetten is mijn tip, en weet waar en op wie jij je marketing fitness plan los moet laten. Strooi niet langer je voer in het wilde weg maar ga voor gerichte vangst! Als je meer wilt weten welk model je het beste in kunt zetten voor jouw marketing fitness plan dan is dit artikel met 10 business modellen zeker interessant voor je.
Maak een marketing fitness plan!
Te weinig rendement onderaan de streep? Is het verloop in jouw sportschool of fitnesscentrum te hoog? Heb je nog steeds te weinig aandacht voor ledenbehoud? Is er geen duidelijke positionering? Maak dan een marketing fitness plan!
Voorbeeld marketing fitness plan
Disclaimer
Ondanks dat ik dit artikel enige jaren geleden al schreef, veel hiervan is ook vandaag de dag nog relevant. Het is zeker waar dat de Corona crisis en alle maatregelen daaromheen voor andere uitdagingen hebben gezorgd in de fitnessbranche. Maar ook dan is het raadzaam om te werken aan je fitness marketing en er een marketing fitness plan op na te houden.