Cross selling relaties

Nog nooit van cross selling gehoord? geen probleem, laat het me je uitleggen. Onbewust  zal je er vast en zeker mee in aanraking zijn gekomen wanneer samen hebt gewerkt met een voor jou bekende winkelier, masseur of diëtiste.
  • CROSS SELLING RELATIES

Cross selling is wanneer je gerelateerde diensten verkoopt, zoals massagetherapie, voeding consult, chiropractische behandelingen en andere aan fitness gerelateerde diensten van anderen die je nu nog niet levert. Oftewel cross selling relaties.

Leg contacten met de leveranciers van deze diensten en verkoop hun diensten vervolgens aan jouw klanten voor een deel van de opbrengst. Het is meer dan een betaalde verwijzing, want jij verkoopt de dienst en jij neemt het geld aan van de klant. En dan betaal jij de daadwerkelijke behandelaar een van te voren afgesproken bedrag, dat natuurlijk lager ligt dan het bedrag dat jij de klant in rekening brengt, want dat is jouw winst.

Dit werkt alleen als de behandelaar in dit geval een lager bedrag vraagt dan aan 'normale' klanten zodat er voor jou ruimte is om winst maken zonder dat je voor de dienst teveel geld hoeft te vragen (want dan komt er natuurlijk niemand).

Waarom zouden behandelaars meegaan in zo een regeling? Waarom zouden ze meewerken aan cross selling?
Helaas zijn veel ondernemers kortzichtig. Zij begrijpen de totale (levenslange) waarde niet van een klant en zijn staan daarom niet te springen om nieuwe klanten aan te namen tegen een verlaagd tarief. Dat is dom.

Stel bijvoorbeeld dat jij je klanten een massage aanbiedt voor 50 euro, waar de masseur normaal gesproken 60 euro voor betaalt. Van die 50 euro neem jij er 20 en krijgt de masseur er 30. De masseur levert zijn dienst dan voor de helft van de prijs.

Maar de masseur heeft er wel een nieuwe klant bij zonder ook maar een cent uit te geven aan marketing!

En...


Als de masseur een beetje goed is, krijgt hij er een nieuwe vaste klant bij aan wie hij aanvullende diensten kan leveren! 

Het punt is dat iedereen in het bedrijfsleven moet begrijpen wat de totale waarde is van een klant als hij of zij serieus een sterk en winstgevend fitness of massage bedrijf wil opbouwen. En daar kan cross selling een prima bijdrage aan leveren.

Aanhoudende relaties d.m.v cross selling

Als je alleen naar individuele sales kijkt dan zie je het meest winstgevende aspect in het bedrijfsleven over het hoofd: aanhoudende relaties.

Zolang jij goed werk levert voor een goede prijs kan jij je voordeel doen met vaste klanten en daarmee grote totale klantwaardes realiseren.

Houd altijd de totale waarde van een klant in je achterhoofd!

Reactie plaatsen