Adverteren als fitness professional, succesvol of falen?

De voor- en nadelen van adverteren als fitness professional

Als je rond mijn leeftijd bent, 42, heb je waarschijnlijk vrij sterke herinneringen aan de voetballer Johan Cruijf.
Dan ben je ook niet de enige die Cruijf goed vond (Cruijf wordt wereldwijd erkend als één van de beste voetballers aller tijden), en weet je waarschijnlijk ook dat Johan Cruijf bekend staat om zijn unieke taalgebruik.
In Nederland is Cruijf dan ook beroemd geworden vanwege zijn uitspraken en oneliners.

Er wordt zelfs gesproken van Cruijffians taalgebruik, dit taalgebruik is gekenmerkt door een verzameling woorden in het Amsterdams en uit het voetbal jargon.
Eén van zijn uitspraken is:

“Ieder nadeel heb zijn voordeel”

Adverteren of niet adverteren als fitness professional - dat is de vraag

Maar goed. Wat zijn de voor- en nadelen van adverteren als fitness professional - en zou je het moeten doen?
Laten we dat even uitzoeken.

Laat ik eerst even toelichten wat ik bedoel met 'adverteren'.
Als ik 'adverteren' zeg, in ieder geval in dit artikel, heb ik het alleen over betaalde advertentieruimte in publicaties zoals kranten, weekbladen of wat voor niet-geadresseerde publicaties dan ook. In principe dus elk soort advertentie dat huis-aan-huis wordt bezorgd.

Adverteren als fitness professional kan natuurlijk op veel meer manieren, maar in dit artikel heb ik het dus enkel over dit specifieke type.
Dit is slechts een van de vele marketing systemen die ik zelf gebruik en ook adviseer. Veel sportscholen en volgers van mijn blog zijn soms al vele jaren actief met adverteren als fitness professional. En vaak ook heel succesvol, terwijl andere er maar weinig resultaat mee boeken.

Dus de vraag is: waarom werken deze advertenties voor sommige adverteerders wel en voor andere niet?
Hier zijn de drie redenen waarom het adverteren mislukt:
  • Verkeerd gekozen media
  • Slecht geschreven advertentie
  • Ontbrekende gepersonaliseerde follow-up

  • Verkeerd gekozen media


    Media: elk 'medium' (krant, tijdschrift, radio, tv, etc.) dat je gebruikt voor je advertenties.
    Om te beginnen levert het altijd meer op als je kunt adverteren in een gerichte publicatie met de juiste doelgroep in plaats van voor algemeen publiek.

    In mijn omgeving, een redelijk grote plaats van 60.000 inwoners (Katwijk), hebben we een aantal nieuwsbladen die succesvol gebruikt worden door vele studios, clubs, sportcentra, yoga-instructeurs, trainers enz. Dit zijn nieuwsbladen waar de abonnees voor betalen en is dan ook een prima medium om te adverteren als fitness professional.
    Deze bladen zijn dan ook zeer zeker meer gericht dan de gratis 'gewone' dagelijkse of wekelijkse krantjes.
    Dit zijn maandelijkse publicaties in tijdschrift of groter formaat die in grote hoeveelheden in de lokale winkels worden gelegd, en de klanten nemen zo'n blad mee als ze de winkel verlaten. Je kent ze wel.

    Ter informatie: er ligt hier een grote kans voor een slimme marketingman of -vrouw om zelf zo'n blad op te starten over Health en Fitness. Op die manier heb je zelf gratis advertentieruimte terwijl je ook nog wat geld binnenkrijgt voor het plaatsen van advertenties van anderen.

    Ik weet dat deze doelgerichte advertenties werken op het gebied van fitness, simpelweg omdat ik ze steeds terug zie. Het zou wel ontzettend dom zijn om te adverteren als fitness professional als het niets opleverde, toch?
Reactie plaatsen