Visie en waarom je niet zonder kan

Waarom je als fitness bedrijf niet zonder visie kan lees je in het onderstaande artikel.

Een missie ontstaat vanuit een visie, jij als ondernemer hebt een visie over hoe het er in de toekomst voor jouw bedrijf uit gaat zien. Dat gebeurt of ontstaat niet zomaar uit toevalligheden, die toekomst maak je.

Jij hebt een visie, ambitie en je hebt een origineel beeld van de markt.
Je hebt dus een gat in de markt en weet je zo te positioneren dat je toekomst hebt in deze markt.

Wat is een visie?

De visie maakt dus duidelijk waar jij met je bedrijf voor gaat en waar je naartoe wil. Een visie is als het ware een kompas en een bron van inspiratie.
Een visie is bindend en heeft een sturende functie.
In de definitie van de visie kijk je naar de fitnessbranche van nu en de kansen in de toekomst en beschrijf je de gewenste droomsituatie.
Je jezelf de volgende vragen stellen om een visie voor je bedrijf te formuleren:
  • Welke ontwikkelingen zijn belangrijk voor ons bedrijf?
  • Hoe ziet onze toekomst eruit en die van onze concurrenten?
  • Welke ambities hebben wij op in de toekomst?

  • De visie geeft dus altijd een beeld van de plaats en positie van je eigen bedrijf in de toekomst.

    De visie zou je kunnen vastleggen op papier in bijvoorbeeld je marketing of ondernemingsplan maar dan heb je er nog weinig aan. Dit is dus niet het belangrijkste. Het belangrijkste is het beeld en idee wat de buitenwereld heeft van jouw bedrijf. Oftewel welk imago heeft jouw bedrijf en hoe kijkt de buitenwereld tegen jouw bedrijf aan.

    Een aantal voorbeelden:


    Life Fitness heeft de missie om mensen te helpen een gezonder leven te leiden. Dit met alle toewijding en passie.
    Deze missie is onstaan door een idee en een visie; Life Fitness wilde een ander soort fitnessapparatuur ontwikkelen. Fitnessapparatuur die sporters moest inspireren om meer te doen en om het uiterste uit zichzelf te halen. Uit deze visie is Life Fitness nog steeds één van de voorlopers in onze branche wat ontwikkeling, trends en techniek betreft.

    Jouw visie zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat er binnen enkele jaren een verschuiving zal plaats vinden van de bijvoorbeeld "wij hebben alles voor iedereen en iedereen voelt zich thuis bij ons sportclubs" naar kleinere, hoogstaande en persoonlijke studio's met een beperkt maar specialistisch aanbod.

    Immers jij bent instructeur op het hoogst haalbare niveau en heb meer papieren dan de 5 daagse fitness instructeur cursus. Sterker nog jij hebt enkele specialisaties behaald op het gebied van rugklachten en core training.
    Jij hebt zoveel vrouwen van hun bekken problemen afgeholpen, zoveel mannen zitten weer zonder pijn achter hun bureau...jouw missie kan dan zijn om dè specialist op dat gebied te worden binnen jouw omgeving.

    Budget clubs hadden de visie dat er een tijd zou komen dat mensen behoefte hadden aan slechts het product "fitness".
    Dat men niet meer wilde te betalen voor de net niet sauna en de allemaal op een rijtje douche. En ach de persoonlijke en altijd aanwezige begeleiding ging toch al aan je neus voorbij.

    We konden erop wachten want ook in de vliegtuig, supermarkt en hotelbranche heeft deze ontwikkeling plaatsgevonden.
    De missie van deze budget clubs is om fitness aan te bieden tegen een zo laag mogelijke prijs en zo uitgekleed mogelijk.

    De missie en visie is uiteraard geen garantie voor eeuwig succes en resultaat. Dit bewijzen diezelfde budget clubs wel want vandaag de dag worden er vaak dezelfde faciliteiten, producten en diensten aangeboden als bij de all inclusive clubs. Al dient men dan wel vaak het lidmaatschap te upgraden.
    Dit laatste doet mij wat aan Mc Donalds denken: 'supersize je menu' en 'neem er een salad bij'... over marketing gesproken..

    Voorbeeld Visie

    Uiteraard wil ik je een voorbeeld van een goede visie niet onthouden, hieronder zie je de visie van twee fictieve fitnessbedrijven:

    Getting Fit: 'Mensen het gevoel te laten beleven altijd energie te hebben, nooit meer futloos te zijn en ze de mogelijkheid bieden het maximale uit zichzelf te halen ieder moment, altijd en overal'.

    Personal Gym: 'Er staat een personal trainer klaar voor iedere klant, bij iedere training!'
Reactie plaatsen