15 december 2021 

Is jouw fitness business als een one night stand?

Als jij een goed resultaat wilt behalen met je sales als fitness professional dan is dat net als een one night stand. Vooral de afgelopen jaren hebben de meeste marketing en sales adviseurs in de fitness industrie aan personal trainers en clubeigenaren het volgende advies gegeven:

Verkoop nou resultaat…verkoop nou resultaat… verkoop nou RESULTAAT!

Ook mij zal je dat vaak horen zeggen en ook mijn studio draait het ook vooral om resultaat voor de klant. Want of het nu om afslank coaching gaat, body building, kracht en conditie, resultaat verkopen is het motto. En dit wordt dan ook vaak bekrachtigd met foto’s van platte buiken, flinke biceps, sixpacks, killer body’s en sexy billen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het ermee eens dat je resultaat moet verkopen, RESULTAAT is waar je uiteindelijk de deal mee sluit nietwaar? Maar…resultaat verkopen is slechts het halve werk.

Simpelweg alleen maar resultaat verkopen is als een ONE NIGHT STAND!

Dit is wat ik bedoel

Het is even spannend…en dan is het weer voorbij… Niet dat ik ooit aan one night stands heb gedaan want ik heb dat van een vriend ;-)

Een one night stand is anders dan anders, geen verwachting, geen verplichting, geen schuldgevoel en that’s it.

Puur voor de lol…WOW!

Aan de andere kant, een one night stand is over het algemeen vrij snel voorbij. En voor de meeste is dat precies wat ze willen. Maar de waarheid is, wij als mensen zijn emotionele wezens. We hunkeren naar relaties en we zoeken naar een connectie. In de basis willen we geliefd zijn.

En hier is waar de overeenkomst ligt als het gaat om het verkopen van jouw diensten als fitness professional.

Ik weet dat je goed bent…dat je een kei bent als trainer en coach.

Als het verkopen van resultaat een belangrijk deel van jouw sales proces is en jij bent zo goed als ik denk dat je bent dan gebeurt er het volgende:

Een nieuwe prospect komt onder jouw radar en ziet zichzelf al een flink aantal kilo lichter, is in gedachte fitter en barst van de energie. Door alleen al naar jou te luisteren krijgen ze energie en hebben ze er zin in. Ze zijn ervan overtuigd dat ze een nieuwe positieve mindset creëren en dat ze meer zelfvertrouwen en eigenwaarde gaan krijgen.

Dat nieuwe leven zal voorgoed veranderen op een waanzinnige manier…YES! Waar kan ik me inschrijven? De deal is rond en iedereen is blij. Zoiets toch?

Dat is de one night stand.

Maar het is niet zoals bij de traditionele one night stand is het daarna OVER EN UIT. Maar weet dat het dan pas gaat beginnen!

Dit is het gedeelte wat echt jouw aandacht nodig heeft. Als je een éénmalig product verkoopt zoals een ipad, auto of horloge dan is het klaar na de deal. Het is gebeurt net zoals bij een one night stand.

Maar jij hebt een dienstverlenend bedrijf, dat betekend dat je vanaf nu een relatie hebt. Of je op dit moment aan het daten bent of je bent getrouwd je weet dat relaties altijd inzet en moeite kosten. Van beide kanten.

Voordat ik verder ga.

Laat mij je eraan herinneren waar je staat met je fitness business.. Wij vragen mensen om ons met geld te betalen om iets te doen wat ze in feite eigenlijk niet willen – regelmatig sporten en gezond eten. Natuurlijk we willen allemaal gezond en fit zijn maar de voorkeur gaat altijd uit naar de makkelijke manier, de snelle oplossing en de magische truc. Daarmee heeft vanaf het eerste begin de relatie met onze klanten al een scheurtje opgelopen.

Salestips voor ftnessondernemers en personal trainers

Wat de meeste top fitness professionals weten

Hier is het grote geheim dat alle succesvolle service gerichte fitness professionals weten (ook in alle andere industrieën) en waarom ze zo ongelooflijk succesvol zijn. Ik hoop dat ik ook jou hiermee bedoel. Top fitness professionals zoals coaches, consultants, trainers e.d weten dat er voor een goede relatie meer nodig is dan techniek en begeleiding.

Wat bedoel ik hiermee?

Je weet waarschijnlijk al of je hebt weleens een trainer of coach gezien die meer is dan een technische en klinische deskundige. Hij of zij is voldoende gekwalificeerd en zeer bedreven maar heeft totaal geen band en feeling de klant. Het gebrek aan connectie geeft de klant het gevoel dat de trainer het eigenlijk niet zo boeit en dat is over het algemeen een gedoemde relatie.

Terwijl top fitness professionals het belang begrijpt het belang van een goeie connectie tussen henzelf en de klant. Het is niet dat ze het hardop uitspreken maar een loyale band met klanten is zeker iets wat iedere fitness professional wel zou willen hebben.

Misschien kun je een bepaald moment in je leven voor je halen dat je een leraar of trainer had die jou onder zijn hoede nam en jou mentor was.

  • Weet je nog hoe deze connectie voelde?
  • Weet je nog hoe gemotiveerd je was?
  • Weet je nog hoe goed je presteerde?

Wat de top fitness professionals doen

Dus wat kun je het beste doen als het gaat om het opbouwen van relaties?

De afgelopen 20 jaar heb ik veel coaches gehad en gesproken en heb ik veel gelezen en alle top professionals hebben een overeenkomst en dat is dat ze 2 regels hebben. De meeste succesvolle en winstgevende fitness professionals doen slechts twee dingen dat ervoor zorgt dat hun business boven de concurrenten uitsteekt.

Is jouw fitness business als een one night stand?

Dan heb ik hier twee belangrijke regels voor je!

Regel nummer 1:

Om te beginnen, LUISTER...LUISTER...LUISTER

Maar niet alleen passief luisteren. Zorg dat je ACTIEF LUISTERT zodat je niet alleen hoort wat je klant zegt maar dat je ook begrijpt wat de boodschap is die schuilt achter de woorden.

Bijvoorbeeld:

Is de klant optimistisch of is het glas half vol?

Is de klant een control freak of een passieve volger?

Is de klant door jouw gemotiveerd, door een arts, partner, werk e.d?

Je kunt ook altijd op onderzoek uitgaan door open vragen te stellen over hun baan, familie, doelen enz. Op die manier kan de klant iets meer kenbaar maken over zichzelf.

Kijk eens naar het verschil tussen deze twee zinnen:

  • Heb je een stressvolle baan? (gesloten vraag)
  • Vertel me iets over je baan? (open vraag)

En dan nogmaals, LUISTER...LUISTER...LUISTER

Voordat je naar regel 2 gaat raad ik je om de volgende video te bekijken waar ik een tip geef hoe je aan een betere klant relatie kunt werken.


Regel nummer 2:

Stimuleer, erken en bevestig

Dit kan niet genoeg benadrukt worden. Als fitness en gezondheidsprofessionals zitten we in deze business omdat we het leuk vinden. Maar dat is NIET het geval voor de meeste mensen. In plaats daarvan zien de meeste mensen het als noodzakelijk kwaad. Als een hele opgave.

Zoals ik al eerder aangaf, gezond eten en regelmatig sporten is iets wat de meeste mensen in feite NIET WILLEN DOEN. Daarom huren ze ons in. En daarom is stimuleren, belonen, motiveren, erkennen en bevestigen essentieel als het gaat om het opbouwen van relaties. En dat hoeft niet duur te zijn. Zoals een coach mij eens vertelde, mensen voelen zich met geld lang niet zo gewaardeerd en gemotiveerd dan met erkenning en waardering. En dat is waar!

Dus uiteindelijk, hoe goed ook het verkopen van resultaten voelt…net als bij een one night stand weet dat je de volgende dag een relatie hebt! En als je goed bent is het een lange termijn en een lucratieve relatie!

Over de schrijver
Arny is al meer dan 20 jaar ondernemer in de fitnessbranche en heeft jarenlange ervaring en achtergrond in de grafische sector en marketing. Op dit moment is hij eigenaar van Fit aan Zee en Baby-Bootcamp®. Ook is hij een trotse vader van 3 kinderen.
Reactie plaatsen

Direct bouwen aan een betere business en een vrijer leven?

Mis dan dit gratis ebook niet als je als personal trainer of fitness ondernemer een succesvolle fitnessbusiness wilt bouwen en meer vrijheid wilt creëren. In dit ebook ontdek je alle geheimen om een ideale business te bouwen die wel bij je past!
50%
ZET NU DE STAP OM EEN SUCCESVOLLE (ONLINE) FITNESS BUSINESS TE BOUWEN!
Vul hieronder eventjes je naam en e-mailadres zodat ik je binnen enkele seconden Vul hieronder eventjes je naam en e-mailadres zodat ik je binnen enkele seconden het gratis inspiratie ebook cadeau kan doen.
Ja ik wil ook gratis waardevolle (online) marketing tips en advies ontvangen.
AANVRAGEN
arrow_drop_up arrow_drop_down