Hoe bedrijfsfitness aanbieden als fitnessondernemer?
31 juli 2022 

Hoe bedrijfsfitness aanbieden als fitnessondernemer?

Ongeveer 70% van de Nederlandse bevolking heeft een baan. Dus meer dan negen miljoen Nederlanders brengen gemiddeld acht uur per dag door op de werkplek, waardoor de werkplek een belangrijke plek is om een gezonde levensstijl te ondersteunen.

Jij als fitness professional kan hier een belangrijke en grote rol in spelen. Het is daarom een goed idee om als fitness professional bedrijfsfitness activiteiten aan te bieden zodat bedrijven een fysieke en sociale omgeving creëren die een gezonde werkplek bevordert.

Bedrijfsfitness succesvol opzetten als fitnessclub of personal trainer is andere koek dan een pt sessie of abonnement verkopen. Al ontvang je dezelfde doelgroep in je club, of begeleid je dezelfde mensen op locatie, jouw klant is in eerste instantie een bedrijf of een instantie. Dat zul je toch echt anders moeten benaderen. Je zult daar een nauwkeurig plan voor moeten hebben zoals de Bedrijfsfitness Blauwdruk.

Om jou te helpen heb ik een Bedrijfs Fitness Blauwdruk ontwikkeld waarmee je snel en succesvol bedrijfsfitness op kunt zetten. Alle praktische info die je nodig hebt zodat je als personal trainer, club of overige fitnessprofessional bedrijven kunt helpen om medewerkers fit, gezond en vitaal te houden. Maar natuurlijk ook een interessant en lucratief extra verdienmodel kunt creëren voor jouw business.

Nadat je het besluit heb genomen om met bedrijfsfitness aan de slag te gaan, is het van belang dat je weet welke stappen je moet zetten en welke acties je moet gaan nemen. Voordat we ze allemaal gaan doornemen adviseer ik je om eerst de volgende video te bekijken.


Passief of actief

Als fitnessondernemer kun je passief of actief bedrijfsfitness aanbieden. Daarbij is het zinvol om voor de actieve werkwijze te kiezen. Door namelijk een plan van aanpak op te stellen, achterhaal je binnen de kortste keren welke bedrijven het beste aansluiten op jouw diensten.

Wat is er uniek aan jouw dienst? Welke bedrijven hebben hier behoefte aan? En wat is de meest praktische, effectieve uitvoering hiervan? Probeer daarmee je prospects ook daadwerkelijk te overtuigen. Over prospects ga ik het later nog hebben in dit artikel.

Passieve benadering

Het kan ook zo zijn dat je zelf wordt benaderd door een bedrijf met de vraag of jij bedrijfsfitness kunt verzorgen. Dit kan dan bij het bedrijf zelf zijn, binnen jouw locatie maar natuurlijk ook in een outdoor setting. Op dat moment spreek je van een passieve benadering omdat jij zelf niet in eerste instantie de stap en het initiatief heb gezet.

Prospects

Over prospects gesproken, dit zijn bedrijven, organisaties en instanties die jij ziet als potentiële klant en die voldoen aan specifieke criteria. Welke criteria dat zijn bepaal je zelf. Al het goed is heb je daar van tevoren goed over nagedacht voordat je bedrijven gaat benaderen. Wie is je doelgroep, hebben ze voldoende financiële middelen, kunnen ze beslissingen nemen enzovoort. Belangrijk om te vermelden is dat prospects ook daadwerkelijk interesse hebben in bedrijfsfitness en intentie hebben om verder te gaan met jou.

Of ze hebben jou benaderd (passieve benadering) of jij hebt de prospect benaderd (actieve benadering). Een prospect is dus een potentiële klant die serieus interesse heeft getoond in bedrijfsfitness programma dat jij aanbiedt. Ze hebben gereageerd op jouw follow up (daarover later meer). En dus de potentie heeft om zich te ontwikkelen tot klant.

Cultuur

Kijk wel goed of de cultuur van een bedrijf bij je past. Er moet zoals altijd wel een bepaalde klik zijn is mijn mening omdat je voor langere tijd met een bedrijf en medewerkers gaat werken. Uiteraard ben je professioneel genoeg om hier doorheen te kijken (of je ego opzij te zetten) maar als jij zelf de trainingen moet gaan verzorgen dan wil je daar ook plezier en voldoening uit halen toch? Niets is erger dan met mensen werken die de energie uit je halen en die niet gemotiveerd zijn. Dit laatste kan bij bedrijfsfitness het geval kunnen zijn.

Medewerkers die eigenlijk niet willen maar zich ‘verplicht’ voelen om deel te nemen aan een bedrijfsfitness programma dat door hun werkgever wordt opgedrongen. Althans dat kan het gevoel zijn. Als je een prospect lijst maakt, ga dan niet zomaar ieder bedrijf of organisatie opschrijven die je te binnen schiet. Kijk goed naar de cultuur van een bedrijf. Wie kan en vooral wie wil je helpen?

Dossier

Goed inmiddels heb je een prospect lijst. Nogmaals dit zijn de bedrijven, organisaties en instanties die jij ziet als potentiële klant en die voldoen aan specifieke criteria. Welke criteria dat zijn bepaal je zelf. Al het goed is heb je dat al gedaan voordat je bedrijven ging benaderen.

Ga vervolgens een dossier aanmaken met alle gegevens van de prospect die relevant zijn. Zet alles in een bestandje of op papier zodat je een helder en makkelijk overzicht hebt.

Onderzoek zaken zoals:

  • Krantenartikelen, websites, social media, KvK enzovoort
  • Waar is het bedrijf gevestigd?
  • Wat is de afstand tot het bedrijf of jouw vestiging?
  • Is het bedrijf makkelijk te bereiken met de auto, openbaar vervoer e.d?
  • Wat is het voor soort bedrijf. Onderwijs, bouw, zorg, kantoor, winkel e.d?
  • Hoeveel werknemers heeft het bedrijf?
  • Zijn het kantoor medewerkers, dagdienst, ploegendiensten, fysiek zwaar werk, veel staan, zittend beroep e.d
  • Wie gaat er over de personeelszaken?
  • Zijn er uitjes en of sportieve activiteiten?
  • Wat zijn de arbeidsvoorwaarden binnen die branche?
  • Wie heeft er de meeste invloed en wie is de bedrijfsleider?
  • Is er een Arbo dienst en wie is de bedrijfsarts?
  • Is het bedrijf financieel gezond en kan men investeren?
  • Komt er een reorganisatie en of fusering aan? (waardoor zaken worden uitgesteld)
  • Zijn er al medewerkers die momenteel bij je sporten of hebben gesport?
  • Heb je nu klanten of relaties die een kennis hebben met een functie binnen dat bedrijf?
  • Zijn er specifieke problemen die verband houden met de werkzaamheden? Denk aan lichaamshouding, temperatuur, zware cliënten, veel tillen en of bukken e.d

Ga aan de slag met de bovenstaande vragen en als je nog meer onderzoek wilt doen bekijk dan de Bedrijfs Fitness Blauwdruk.

Mailing

Heb je goed helder wie je prospects zijn en ben je er helemaal klaar voor om een succesvol bedrijfsfitness programma op te zetten, ga dan een mailing sturen naar je prospects. Dit mag natuurlijk ook een old school brief zijn. Dit werkt super goed want een brief komt een stuk professioneler over en die verdwijnt niet in de spamfolder. Hooguit in de prullenbak maar ook hier is een oplossing voor. Die onthul ik later ;-)

Toon oprechte interesse in het bedrijf en hou in je achterhoofd dat je vooral iets komt brengen en maak er geen verkoopverhaal van in je mailing of brief. Bedrijven worden dagelijks bestookt met reclame en marketing en hebben hun ‘kosten radar’ continue aanstaan. Zitten soms ook op de centen dus laat vooral weten wat bedrijfsfitness oplevert en hoe het bedrijf aan de andere kant bespaard.

Follow up

Bedrijven hebben het druk dus mocht je geen reactie terug kijken, geen nood. Er zullen bedrijven zijn waarvan je nooit meer iets hoort. Ook prima, dat zijn dan veelal ook niet de meest ideale bedrijfsfitness klant. Maar zoals ik al aangaf, bedrijven hebben het druk en hebben meer dingen te doen dus jouw brief of mailing zal zeker niet de hoogste prioriteit hebben. In dat geval en voor het geval je mailing in de spam folder is beland of je brief in de prullenbak of versnipperaar…doe een follow up. Bel nog even na met de vraag of alles ontvangen en duidelijk is. Dit is tevens een goed moment om eventuele vragen te beantwoorden en om door te gaan naar de volgende stap.

Afspraak maken

De volgende stap is dat je een persoonlijke afspraak gaat maken. Dit kan bij jou in het bedrijf maar je kunt natuurlijk ook het bedrijf bezoeken. Dit laatste heeft de voorkeur omdat je daarmee interesse toont en je gelijk kennis kunt maken met het bedrijf, type werkzaamheden en de omgeving waar bedrijfsfitness activiteiten aangeboden gaan worden. Mocht jij of het bedrijf liever via een online meeting een afspraak in willen plannen dan kan dat uiteraard ook.

Tijdens deze afspraak leg je het hele plan uit en kun je al de vragen die het bedrijf heeft beantwoorden. Wat ik je aanraad is om een presentatie te maken die je via een beamer, laptop of iPad kunt tonen. Visuele communicatie en overdracht in beelden komt veel krachtiger over en boeit ook veel meer dan alleen maar verbaal informatie overdragen.

Voorbeeld programma bedrijfsfitness sportcentrum

Overeenkomst

Mocht je tijdens de follow up al over de overeenkomst hebben gesproken, dan kun je in de voorbereiding van de afspraak al een concept overeenkomst maken. Deze kun je dan tijdens de afspraak overhandigen en beide ondertekenen. Kan natuurlijk ook zo zijn dat je na de afspraak de nodige aanpassingen moet gaan doen. Ook geen probleem verder. Fine tune de overeenkomst en teken na goedkeuring de overeenkomst op een later moment.

Evaluatie

Wat ik nog niet heb vermeld is dat ik je aanraad om met één (maar niet meer dan drie) bedrijven te starten. Zeker als je net begint met bedrijfsfitness dan moet ook jij je draai vinden. Je hebt van tevoren een bedrijfsfitness programma gemaakt die je in de praktijk gaat brengen. Op basis van de feedback die je krijgt en op datgene wat net zo goed gaat. Ongetwijfeld dat er dingen niet goed gaan want niet alles kun je vooraf voorzien. Dat is alleen maar goed want dat geeft jou de kans om het programma bij te stellen en steeds te verbeteren.

Op een gegeven moment heb je een bedrijfsfitness staat als een huis. Sterker nog als een solide business. Dat is jouw fundament voor succesvol bedrijfsfitness op te zetten. Alle feedback, ervaring en natuurlijk ook het succes en de reacties van jouw eerste bedrijfsfitness klant kun je gebruiken voor je reclame en marketing doeleinden. Succesverhalen en referenties zijn key om ook andere bedrijven instellingen en organisaties enthousiast te krijgen.

Actie ondernemen

Dat was het voor nu. Dank voor het lezen van dit artikel en dan rest je nog één ding te doen en dat is ACTIE ondernemen. Ga ervoor zou ik zeggen en als je snel wilt starten, het hele uitzoekwerk wilt overslaan en weinig zorgen wilt hebben over hoe je bedrijfsfitness kunt opzetten check dan de Bedrijfs Fitness Blauwdruk.


Actie is de fundering van ieder succes!


Bedrijfs Fitness Blauwdruk

Een kort, makkelijk en praktische online programma met alle info, tools en documenten die je nodig hebt om een succesvol bedrijfsfitness programma te maken waarmee je als personal trainer, club of overige fitnessprofessional bedrijven kunt helpen om medewerkers fit, gezond en vitaal te houden. Maar natuurlijk ook een interessant en lucratief extra verdienmodel kunt creëren voor jouw business. Meer informatie vindt je op deze pagina: Bedrijfs Fitness Blauwdruk

Over de schrijver
Arny is al meer dan 20 jaar ondernemer in de fitnessbranche en heeft jarenlange ervaring en achtergrond in de grafische sector en marketing. Op dit moment is hij eigenaar van Fit aan Zee en Baby-Bootcamp®. Ook is hij een trotse vader van 4 kinderen.
Reactie plaatsen

Direct bouwen aan een betere business en een vrijer leven?

Mis dan dit gratis ebook niet als je als personal trainer of fitness ondernemer een succesvolle fitnessbusiness wilt bouwen en meer vrijheid wilt creëren. In dit ebook ontdek je alle geheimen om een ideale business te bouwen die wel bij je past!
50%
ZET NU DE STAP OM EEN SUCCESVOLLE (ONLINE) FITNESS BUSINESS TE BOUWEN!
Vul hieronder eventjes je naam en e-mailadres zodat ik je binnen enkele seconden Vul hieronder eventjes je naam en e-mailadres zodat ik je binnen enkele seconden het gratis inspiratie ebook cadeau kan doen.
Ja ik wil ook gratis waardevolle (online) marketing tips en advies ontvangen.
AANVRAGEN