Gouden fitness marketing tip die jij niet wil missen
14 december 2021 

Gouden fitness marketing tip die jij niet wil missen

Laat ik dit blog eerst eens starten met jou een paar simpele vragen te stellen.

  • Hoe gaat het met jouw bedrijf tot nu toe?
  • Gaat het met jouw bedrijf beter dan vorig jaar?
  • Gaat het met jouw bedrijf beter of slechter dan 2 jaar geleden?

Laat mij je wat antwoorden geven. Veel fitness bedrijven en personal trainers zien hun business dalen en hebben in 2012 een dieptepunt bereikt. Meer doen van wat niet werkt gaat je resultaat ook niet verbeteren vrees ik.

Dit is duidelijk een veel voorkomend probleem, maar een probleem wat makkelijk op te lossen is met een juiste plan van aanpak en de juiste strategie. Ik zal je straks wat gouden marketing tips voor sportscholen en personal trainers onthullen. Als het met de economie beduidend minder gaat en het is crisis, dan is de realiteit dat veel personal trainers en fitness clubs in een slagveld zitten met hun concurrenten. Strijden om klanten die ook jouw klanten kunnen zijn.

Het grote probleem? Het is allemaal hetzelfde!

Vergelijk je marketing eens met je concurrenten…de kans is groot dat jij exact hetzelfde doet. Jij en je concurrenten hebben waarschijnlijk allemaal het hoogste woord als het gaat om je fitness, cardio en groepsles aanbod. Om maar niet over de gezelligheid, professionele instructeurs en oh ja wij zijn het mooiste en grootste fitness centrum van de regio. Dit veroorzaakt onduidelijkheid en daardoor kan de potentiële klant geen duidelijk onderscheid maken in wat voor hem nou de juiste keuze is.

En zo wordt het een spel om wie de meeste korting geeft en wie de laagste prijs hanteert – wat niet echt een duurzaam business model is als kleine zelfstandige of stand alone club – dus je omzet loopt terug en je vecht allemaal om een paar “brood kruimels”.

Wat betekent dit voor jou?

Het betekent dat je een voorsprong moet maken. Jij leest deze marketing tips voor sportscholen dus de eerste stap heb jij al gemaakt. Nu je concurrenten nog!

Maar hoe dan?

Feit is, dat de regels van het marketing spel de laatste jaren radicaal veranderd zijn. Dus moet je je aanpassen om te kunnen overleven.

Aanpassen aan wat?

Laten we eens kijken naar de feiten:

De invloed van aanbevelingen, beoordelingen en referenties is groot. Zo vindt bijna 80% van de Nederlanders de beoordelingen van anderen op sociale media en recensie sites belangrijk.

Een aanbeveling of referentie is dus steeds belangrijker bij een aankoopbeslissing, ook voor jouw klanten. Maar liefst 13,7 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder is actief op social media (bron: Marketingfacts)

Denk daar eens over na. Dit betekend dat jouw advertenties en direct mail op dit moment minder effectief zijn. Waar het tegenwoordig om gaat is mond tot mond reclame en referenties. Oftewel wat vinden de klanten van jou en van je bedrijf? Natuurlijk kun je zelf ook wel vertellen hoe fantastisch je bent maar niets is zo betrouwbaar en waardevoller dan de eerlijke mening van een ander. Mensen zijn septisch en dat is logisch ook. Ze hebben waarschijnlijk al van alles geprobeerd, lid geweest bij verschillende sportscholen. En achtergebleven met een teleurstelling of erger nog met een negatieve ervaring en een ontevreden gevoel. Ai dat is nou net wat je niet wilt.

Gouden fitness marketing tips die jij niet wil missen

Eén van de gouden marketing tips voor sportscholen en personal trainers die ik je zeker wil aanraden is:

Gebruik de positieve en enthousiaste reacties van je klanten! En gebruik ze in al je reclame uitingen, je website, facebook, twitter, emails, flyers waar dan ook. VIDEO WERKT FLYEREN NOG?

  • Wil je het geheim ontdekken hoe je anderen zover krijgt om jou aan te bevelen, steeds maar weer?
  • Wil jij meer klant referenties en aanbevelingen krijgen vanuit je bestaande netwerk?
  • Wil jij meer dan 95% van de overeenkomsten sluiten die je op tafel legt?

Als jij naast deze marketing tips voor sportscholen en personal trainers op zoek bent naar de meest effectieve manier die alle 3 de vragen oplost…dan raad ik je zeker aan om ook mijn andere blogs te lezen.

Over de schrijver
Arny is al meer dan 20 jaar ondernemer in de fitnessbranche en heeft jarenlange ervaring en achtergrond in de grafische sector en marketing. Op dit moment is hij eigenaar van Fit aan Zee en Baby-Bootcamp®. Ook is hij een trotse vader van 4 kinderen.
Reactie plaatsen

Direct bouwen aan een betere business en een vrijer leven?

Mis dan dit gratis ebook niet als je als personal trainer of fitness ondernemer een succesvolle fitnessbusiness wilt bouwen en meer vrijheid wilt creëren. In dit ebook ontdek je alle geheimen om een ideale business te bouwen die wel bij je past!
50%
ZET NU DE STAP OM EEN SUCCESVOLLE (ONLINE) FITNESS BUSINESS TE BOUWEN!
Vul hieronder eventjes je naam en e-mailadres zodat ik je binnen enkele seconden Vul hieronder eventjes je naam en e-mailadres zodat ik je binnen enkele seconden het gratis inspiratie ebook cadeau kan doen.
Ja ik wil ook gratis waardevolle (online) marketing tips en advies ontvangen.
AANVRAGEN