Fouten die door 99% van de fitness ondernemers gemaakt worden
15 december 2021 

Fouten die door 99% van de fitness ondernemers gemaakt worden

Als jij net als 99% van de fitness professionals bent dan laat je een klein fortuin door je vingers glippen. En de vraag is of ook jij niet sommige van de onderstaande fouten maakt…en of ze jouw succes tegen houden en of ze jouw business compleet om zeep helpen. Geen zorgen want bij deze geef ik je de oplossingen voor deze fouten die door 99% van de fitness ondernemers gemaakt worden. Dus zorg ervoor dat je de tijd neemt om ze te lezen. Klaar voor?

Fout nummer 1: 

Geen unieke positie hebben

Ben jij net zoals iedereen? Op dit punt lijken alle fitness ondernemingen allemaal op elkaar. En dat is fout nummer 1: Je hebt geen unieke positie in de markt!

Het is een dodelijke fout dat jij toestaat dat je bedrijf lijkt op dat van iedereen. Bootcamps, fitnessclubs en groepstrainingen lijken allemaal op elkaar: prijs, naam tot de manier van marketing. Als jij niet kunt uitleggen hoe en waarom jij anders bent zonder allerlei clichés te gebruiken die iedereen al gebruikt…waarom zouden mensen jou dan kiezen in plaats van alle andere beschikbare fitness professionals?

Laat me je vertellen hoe ze gaan beslissen…als ze niet via een referral komen (die waarschijnlijk net zoveel moeite heeft om uit te leggen waarom jij anders bent) dan zullen ze beslissen op basis van prijs.

En dat is geen goeie zaak…tenzij je de goedkoopste wilt zijn en daar een rendabel business model op kunt loslaten Je moet duidelijk maken wat jou uniek maakt. Niet alleen waarom mensen jou zouden moeten kiezen maar je moet jezelf ook dusdanig in de markt positioneren zodat jouw ideale prospects als een magneet naar je toegetrokken worden.

En bijna alle fitness ondernemers worstelen hiermee. Ze denken niet na over hun eigen unieke positie en eindigen als een alles voor iedereen Blokker of V&D van de fitness branche. Uiteindelijk trekken ze niemand aan. En dat is eeuwig zonde. Teveel fitness ondernemers nemen genoegen met algemeen zijn terwijl ze zo veel meer van waarde kunnen zijn.

Als je geen unieke positie in de markt hebt dan kun je jezelf eerst de volgende vragen stellen.

Vraag jezelf eens af…

  • Met welke mensen vindt jij het GEWELDIG om mee te werken?
  • Hoe kun jij de BESTE zijn in de markt die jij bediend?
  • Wat zouden je beste klanten over jou ZEGGEN als ze moeten beschrijven waarom ze klant bij jou zijn? 
  • WAAROM zouden mensen voor jou moeten kiezen…in 15 woorden of minder?

Beantwoord deze 4 vragen en je hebt een goed begin om te bepalen wat jou anders maakt in de markt en hoe jij een begin kunt maken om jouw ideale positie in kaart te brengen zodat je de klanten kunt aantrekken die je wilt.

Fout nummer 2:  

Geen lead generatie systeem hebben

Mijn vraag aan jou is: Heb jij constant een stabiele instroom van gekwalificeerde prospects voor jouw business?

Zo niet – dat is fout nummer 2

Een gebrek aan een lead generatie systeem, en dat is een fatale fout en één die te vaak voorkomt.

Als je fitness ondernemers vraagt hoeveel leads ze per maand binnen krijgen dan is het antwoord meestal te laag of ze weten het niet…wat nog erger is. De meeste fitness ondernemers – misschien jij ook – denken aan een lucky shot of quick fix als het gaat om marketing. Eén of twee advertenties per jaar, een gesponsord Facebook bericht, misschien een lezing en vervolgens gaan ze naar een netwerk bijeenkomst of delen een flyer uit. En iedere keer is er enorme druk en urgentie want je hebt vandaag klanten nodig. Maar dat is niet hoe succes werkt.

Als jouw klant slank wil worden dan zal een enkele workout niet veel effect hebben toch? Constant de juiste dingen doen is het enige pad naar succes voor jouw klant en dat is met leads genereren niet anders. Je moet doelgericht de juiste strategieën kiezen die passen bij jouw ideale doelgroep en die matchen met jouw doelen. Wat je nodig hebt is een passende marketing tunnel die je gebruikt om prospects te kunnen vinden, te verwennen en te converteren in goed betalende kwalitatieve klanten. 

Als je geen systeem hebt om leads te genereren dan adviseer ik je om het volgende te doen. Kies de twee dingen die je in het verleden hebt gedaan en die het meeste succes op hebben geleverd als het gaat om het binnen krijgen van de juiste klanten voor jouw bedrijf.

Als je deze twee dingen hebt uitgekozen dan voer je dat iedere maand uit en ga je bijhouden hoeveel leads je daarop binnen krijgt. Vervolgens maak je een prioriteit van online en offline leads genereren en ga je contact informatie verzamelen van iedereen die in je marketing tunnel komt (online en offline). Al deze nieuwe prospects voeg je toe aan je database en je zet een vervolg systeem op, een combinatie van persoonlijke mails en autoresponders. Doe deze 4 simpele dingen en je bent goed op weg om een solide lead generator in huis te hebben.

eigen-personal-training-studio-beginnen

Fout nummer 3: 

Geen sales systeem hebben

Als je een nieuwe lead hebt binnen gehaald, heb je dan een systeem om deze lead om te zetten in een betalende klant? De meeste fitness ondernemers helaas niet…en het kost ze helaas duizenden euro’s per jaar. Daarnaast hebben ze een terug houdende aanpak en een onhandige mindset als het gaat om sales, doen het wel aardig om leden binnen te krijgen via bestaande leden maar ze worstelen met sales. Het komt allemaal neer op een goed sales systeem…en dat is probleem nummer 3.

Ik heb de waarde van een sales systeem ontdekt toen ik met mijn fitness club op het randje van de afgrond gleed en toen ik alles en iedereen wilde binnen halen. Als je een grote impact wilt hebben in het leven van jouw klanten dan kost dit de klant al snel honderden of duizenden euro’s. Iedere keer moest ik dan ook alles uit de kast halen om mijn diensten te verkopen dus ik ben al snel gestart met het implementeren van een sales systeem zodat ik optimaal de waarde van mijn programma’s en oplossingen kon aantonen.

Datzelfde sales systeem heb ik in mijn huidige studio gebruikt om binnen een jaar het aantal group training klanten te verdubbelen van 35 naar 167. Nu is het routine om een sales conversie te behalen van 85 tot 95% puur door gebruik te maken van een effectief sales systeem. Heb jij dat ook?

Hier is jouw snelle oplossing voor het geval je nog geen effectief sales systeem hebt:

• Zorg dat je van tevoren je leads voor kwalificeert zodat jij jouw kostbare tijd niet hoeft te voldoen aan koopjesjagers en mensen die het niet kunnen en willen betalen.

• Ontwikkel een proces met vragen waarin je rapport opbouwt, waarin je ontdekt wat de doelen van je prospects zijn en wat jou de mogelijkheid geeft om de waarde van jouw diensten goed aan te kunnen tonen.

• Creëer een sales presentatie wat een aantal aanbod keuzes voor jouw prospects weergeeft en maak hier een systeem van.

• Iedere keer als je met een prospect bent volg je dezelfde vragen en presentatie – improviseer niets!

• Hou je nummers bij en als ze niet laten zien wat je wilt blijf dan het systeem oefenen. Als het niet verbetert pas dan je systeem aan. 

Deze simpele aanpak brengt jou een stuk verder met een eigen effectief sales systeem en zal jouw verkoop ratio drastisch vergroten.

Fout nummer 4: 

Genoegen nemen met het minimum

De meeste fitness ondernemers en personal trainers nemen genoegen met wat ik noem “het minimum”. Wat ik bedoel met “minimum” is dat je de laagste prijs hanteert voor wat je aanbiedt. Als jij bv € 35,- voor een abonnement of een sessie vraagt en iedere klant betaalt jou € 35,-…dan is dat je “minimum”. Daarmee heb je (onbewust) een plateau op jouw tarief gezet. Wat nou als je meer gaat aanbieden aan dezelfde klant? Desnoods binnen het zelfde p.t pakket of lidmaatschap. Ongetwijfeld heb je klanten die meer zouden willen betalen als je nog meer voldoet aan hun hulpvraag. 

Sterker nog...zeker 20% van jouw klanten neemt ergens anders diensten af zoals een diëtist, masseur of online afslank programma. Of ze kopen bij een ander producten zoals afslank middelen, biologische producten of thuis workout materiaal. Ik zeg hiermee niet dat je dit ook zou moeten doen. Maar stel nou dat jij een upgrade doorvoert op je bestaande diensten en daar een hoger tarief tegenover zet. Dan heb je in één keer jouw minimum verhoogt en daarmee je inkomen plateau opgeschoven.

Als je wilt weten wat bivoorbeeld jouw concurrenten kunnen zijn die ook jouw klanten kunnen bedienen, check de onderstaande video eens.


Fout nummer 5: 

De klant waarde niet maximaliseren

Wat je mag beseffen is dat je slechts 3 manieren zijn waarmee jij met je bedrijf meer geld kunt maken.

1. Het aantal klanten vergroten

2. Het bedrag vergroten wat de klant bij je besteed

3. Het aantal maanden vergroten dat de klant bij je is

Als je gemiddelde klant bv € 50,- per maand besteed en ze blijven 6 maanden..dan is je klant waarde € 350,- Maar laten we zeggen dat we dit gemiddelde bestede bedrag strategisch verhogen naar € 60,- per maand en ze blijven 3 maanden langer…dan is dat € 540,- Oftewel een verhoging van de klant waarde.

Hoe doe je dat? Dat doe je door je retentie te verbeteren. En je retentie kun je verbeteren door:

  • Langere programma’s te verkopen
  • De klant ervaring en resultaten verbeteren
  • Oud klanten weer benaderen en reactiveren
  • Bestaande klanten vernieuwen voordat het contract afloopt

Je kunt ook je klant waarde vergroten door het verkopen van bijvoorbeeld:

  • Supplementen
  • Voedingsadviezen
  • Workshops
  • Additionele programma’s
  • Gespecialiseerde diensten

En overige zaken wat de klant waarde vergroot.

Dat is jouw oplossing, start met het toepassen van meerdere van deze strategieën. Je hebt nu de 4 meest kritische fouten ontdekt die ik de meeste fitness ondernemers vaak zie maken…en je hebt enkele simpele oplossingen ontdekt die jou kunnen helpen om ze op te lossen. Als je al deze fouten wilt vermijden dan kun je gebruik maken van mijn sales systeem wat een stappen plan is naar meer omzet en meer winst.

Over de schrijver
Arny is al meer dan 20 jaar ondernemer in de fitnessbranche en heeft jarenlange ervaring en achtergrond in de grafische sector en marketing. Op dit moment is hij eigenaar van Fit aan Zee en Baby-Bootcamp®. Ook is hij een trotse vader van 4 kinderen.
Reactie plaatsen

Direct bouwen aan een betere business en een vrijer leven?

Mis dan dit gratis ebook niet als je als personal trainer of fitness ondernemer een succesvolle fitnessbusiness wilt bouwen en meer vrijheid wilt creëren. In dit ebook ontdek je alle geheimen om een ideale business te bouwen die wel bij je past!
50%
ZET NU DE STAP OM EEN SUCCESVOLLE (ONLINE) FITNESS BUSINESS TE BOUWEN!
Vul hieronder eventjes je naam en e-mailadres zodat ik je binnen enkele seconden Vul hieronder eventjes je naam en e-mailadres zodat ik je binnen enkele seconden het gratis inspiratie ebook cadeau kan doen.
Ja ik wil ook gratis waardevolle (online) marketing tips en advies ontvangen.
AANVRAGEN