Fitness marketing cyclus

Wat er met een fitness marketing cyclus wordt bedoeld ontdek je in dit artikel. Voor veel fitness professionals en personal trainers is marketing vaak het meest frustrerende onderdeel van hun business. Er zijn zo veel “dingen” te doen om ervoor te zorgen dat het de juiste kwalitatieve en juiste hoeveelheid leads regent. Dit is weer nodig om goede resultaten met je sales te behalen en daarmee het aantal nieuwe klanten te verhogen.

En als dat niet goed zit dan maakt de rest ook niet uit. Als je met dat probleem te maken hebt…dat is balen. Om dat te repareren moet je helder voor ogen hebben en begrijpen wat je moet doen, wanneer je dat moet moet en hoe je het voor elkaar moet krijgen.

Fitness marketing cyclus

En daar komt de kracht van een Fitness Marketing Cyclus om de hoek kijken.

Het is een systeem wat het totale proces omvat hoe je een koud contact zover kunt krijgen dat het een tevreden klant wordt die anderen weer naar jou gaat doorverwijzen.

Als je eenmaal zo’n systeem leert en meester bent dan heb je de kracht om nieuwe klanten op commando te krijgen.

Goed laten we elke stap uit dit proces doornemen samen met wat waardevolle tips die je direct kunt gebruiken om meer prospects naar toffe klanten te bewegen voor jouw business.

Stap 1: Bezoekers aantrekken

De Fitness Marketing Cyclus begint met de juiste mensen voor jouw business aan te trekken.

En dit is waar targeting, boodschap, aanbod en “call to action” samen komt.

  • Targeting: Bepaal WIE je wilt als jouw klant, WAAR ze wonen en begrijp WAAR ze kopen.
  • Boodschap: Het gaat allemaal om de manier hoe je het gesprek aangrijpt zodat jouw prospects meer over jou willen weten en met jou willen werken.
  • Connecten, begrijpen en jouw positionering (waar omschreven is hoe jouw bedrijf verschilt van al je concurrenten binnen jouw regio) zijn allemaal onderdeel van jouw boodschap.
  • Aanbod: Kan zowel gratis als betaald zijn. Beide zijn waardevol als het gaat om een lijst opbouwen en de juiste kwalitatieve prospects aantrekken.
  • Call to action: Als je het allemaal samen gevat hebt dan wil je dat jouw prospects het volgende doen:

Een call to action om naar je website gaan, om jou opbellen, mailen of een aanvraag te doen via de digitale weg, Of een call to action om binnen te lopen. Laat mensen schreeuwen “vertel me wat meer over wat je doet en hoe jij mijn probleem kunt oplossen”.

fitness marketing cyclus

Stap 2: Leads vangen

Als je het bovenstaande goed hebt gedaan dan bereik je met jouw marketing veel potentiële prospects.

Maar slechts een klein percentage van deze prospects zijn klaar om direct bij jou te kopen (met name bij duurdere p.t pakketten en abonnementen).

Het merendeel wil jou eerst checken en een aantal zaken uitzoeken.

Ze willen je eerst leren kennen, besluiten of ze je wel mogen of niet en dan beslissen ze of ze jou wel kunnen vertrouwen voordat ze ook maar één stap verder zetten.

Maar voordat je al het bovenstaande kunt doen moet je eerst hun contact gegevens hebben.

Dit kun je verkrijgen met o.a:

  • Een goede landingspagina
  • Een goed telefoonscript
  • Een goed 1 op 1 conversatie script

Ik zal je nu hier niet alle details over geven maar weet dat dit de eerste punten zijn waar jij jouw marketing kunt bijschaven en kunt uittesten om betere resultaten te krijgen.

Door bijvoorbeeld je conversie met 10% te verbeteren kun je ervoor zorgen dat je tientallen nieuwe klanten en duizenden euro’s extra omzet kunt behalen voor jouw business – maand in maand uit.

Stap 3: Prospects koesteren

Koesteren is net als daten. Het is het proces waarbij jouw prospect jou leert kennen, jou tof gaat vinden en jou gaat vertrouwen. Er zijn veel manieren hoe je dat voor elkaar kunt krijgen. Maar het gaat er vooral om dat je tijd investeert in het communiceren met je prospects.

En daar gaan de meeste ondernemers de mist in. Ze zijn lui. Ze geven te vroeg op. Of hun ego (of gebrek aan marketing kennis) brengt ze in problemen. Ze denken, “ik wil alleen maar werken met mensen die serieus zijn. Ze kunnen contact opnemen als ze voldoende gemotiveerd zijn en zo niet, laat dan maar gaan. Met die klanten wil ik niet werken!”

Luister, wordt niet lui, geef niet op, zet je ego opzij en kom jouw potentiële klanten tegemoet op het punt waar ze staan. Ze hebben jouw hulp nodig en niet jouw houding. De cijfers liegen er niet om. Bij gemiddeld 81% van alle sales is er pas sprake van een verkoop na zeven of meer contact momenten.

Toch in 85% van alle gevallen stoppen de meeste (fitness) ondernemers al na één of twee contact momenten. Ik had in mijn fitness bedrijf zelfs een vrouw die na 6 jaar! pas lid bij me werd. Maar liefst 6 jaar lang stond ze op een email lijst voordat ze de stap zette om lid te worden. Daar ligt voor jou misschien ook nog veel ‘winst’ te behalen. Door een simpel opvolg systeem te hanteren.

Hier zijn wat simpele strategieën die je kunt gebruiken:

  • Automatische technologie – Een goeie marketing follow up campagne inzetten en daarmee veel werk uit handen nemen is een no brainer.
  • De telefoon oppakken – Echt. Veel te veel ondernemers zijn te bang om de telefoon te pakken. De telefoon is één van de meest krachtige marketing wapens die je kunt toepassen.
  • Wees niet bang, neem contact op met je prospect, laat hen weten hoe en waarom jij ze kunt helpen en nodig ze uit om met jou in contact te komen.
  • Stuur een bericht – Terwijl een telefoongesprek zeer krachtig is kan het vaker dan je denkt gebeuren dat je met een prospect in contact komt middels een tekst bericht zoals email.

Dus stuur een bericht, pak de telefoon en laat ze weten wie je bent en doe een goed aanbod! Nodig ze uit voor een workshop of live event – Live events of presentaties zijn ideaal om je prospects te ontmoeten. En workshops zijn perfect om waardevolle informatie te geven en om jezelf te positioneren als een expert. Ik raad je aan om iedere maand of zeker ieder kwartaal een workshop, presentatie of event te plannen.

Stap 4: Sales converteren

Als je eenmaal jouw prospects hebt gekwalificeerd dan is het tijd om ze middels een consultatie / verkoopgesprek in jouw programma’s te laten doorstromen. Dit is waar je gebruik kunt maken van een sales proces Werk je nog niet met een sales systeem, zet dit dan hoog op je prioriteitenlijst. Wanneer jij sales beheerst kan ik je garanderen dat dit alle verschil in jouw business gaat maken. Zorg dat je leert hoe je leads om kunt zetten naar beter betalende klanten zodat je meer verkopen kunt doen.

Stap 5: Leveren en tevreden houden

Ook al heeft een nieuwe klant zich ingeschreven wil niet zeggen dat je werk erop zit. Dit is juist waar het echte werk begint. Als je wilt blijven groeien dan moet je de tijd nemen om meer waarde te leveren dan wat je nieuwe klant verwacht.

Daarvoor hanteer en coach ik de volgende formule W= KB + R + R Oftewel: Waarde = Klant Beleving + Relatie + Resultaten

De klant neemt een bepaalde waarde aan en als je deze aangenomen waarde wilt vergroten dan moet je een betere klant beleving leveren en de resultaten leveren waar de klant naar op zoek is. Hoe creëer je een betere klant beleving? Kijk naar jouw business door de ogen van je nieuwe klant.

Vraag jouw huidige klanten om hun feedback en vraag hoe jij jouw business voor hen kunt verbeteren. Luister naar wat ze te zeggen hebben en start met het implementeren van de suggesties die het meest voor de hand liggen.

Vergelijk het met een verhouding: spendeer tijd met je klanten en heb plezier met ze. Bouw niet alleen een goede relatie op tussen jou, je team en je klant maar met AL je klanten. Bouw een community. Voor de meeste druk bezette volwassenen is buiten werk en familie om de fitnessclub of personal trainer DE plek waar ze enige tijd voor zichzelf hebben.

En de relaties die ze opbouwen met anderen in jouw club of studio zijn enkele van de relaties in hun leven geworden die ze het meest waarderen. Jouw faciliteit is de plek waar ze hun stress achter kunnen laten, hun verhaal kunnen doen en gewoon lol kunnen hebben voordat het tijd is om aan het werk te gaan of weer terug gaan naar hun familie.

Het resultaat gedeelte is het punt waar de meeste fitness professionals en ondernemer het mis hebben. Ze (vaak onbewust) gaan ervan uit dat iedereen waanzinnige resultaten wil behalen. Feit is dat sommige dat zeker willen maar de meeste klanten zijn op zoek naar iets anders.

Misschien willen ze van hun medicatie af, misschien willen ze meer energie ervaren om met hun kinderen of kleinkinderen mee te kunnen komen. Of is het om simpelweg de negatieve emotionele spiraal te doorbreken waar ze in vast zitten?

Misschien is het omdat ze zich onzeker voelen vanwege hun overgewicht wat is ontstaan omdat ze ongelukkig zijn (en zich beter willen voelen). Het is aan jou om uit te zoeken wat jouw klanten werkelijk willen. Begrijp wat de opdracht is waarom ze jou inhuren en waarom ze klant bij jou zijn geworden…en dan…pas je diensten op de klant aan en doe wat nodig is om je klant het beste te bedienen.

Stap 6: Upsell je klanten

Veel ondernemers denken dat een upsell simpelweg zoveel mogelijk zien te verkopen aan hun klant. Dat is wel wat er gebeurt maar dat is niet wat het is. Een upsell pas je toe omdat jij weet hoe jij je klanten met wie je werkt beter nog beter van dienst kunt zijn. Je kunt je klant veel beter helpen en er nog zekerder van zijn dat jij de oplossing biedt voor hun probleem. Tijdens jouw zoektocht naar hoe je een betere klant ervaring kunt creëren zul je diensten en services ontdekken waar je nog niet eerder aan hebt gedacht.

Diensten en services die je op dit moment nog niet aan je klant aanbiedt. Dit is een goed moment om dat gat op te vullen. Maak het gemakkelijk voor jouw klanten om te krijgen wat ze nodig hebben en hoe ze meer voordeel kunnen hebben tijdens de periode dat ze met jou werken.

Misschien kunnen zo profiteren van bijkomende voedingsadviezen, supplementen, coaching gesprekken, massage behandelingen, online coaching, mastermind, thuis workouts, workshops of een specifieke trainingsmethode. Achterhaal die behoefte…en biedt dit aan.

Je zult versteld staan hoeveel klanten niet alleen meer kopen maar ook dankbaar zijn omdat je het makkelijker hebt gemaakt om te krijgen waar ze naar op zoek waren. En als ze het al hadden gevonden, kopen ze het al bij een ander. Weet dat 10 tot 20% van jouw klanten al een ander aan jouw dienst gerelateerd product en of dienst ergens anders aanschaft.

Stap 7: Referrals verkrijgen

Als jij je werk goed heb gedaan door jouw klanten op een fantastische manier te bedienen dan heb je “het recht” om jouw klanten om hun steun te vragen. Vraag je klanten om meer mensen zoals zij te vinden zodat je ook deze mensen kunt helpen. Referrals kun je krijgen via je huidige klanten maar ook van oud klanten, samenwerkingspartners en zelfs van nog niet eerder geconverteerde prospects.

Er zijn tal van goede strategieën om referrals te verkrijgen. Maar waar het om gaat is dat je geweldig bent in wat je doet, iedereen erover te vertellen en degene die dat al weten hetzelfde te doen.

Jouw Fitness Marketing Cyclus

Dat is hem…jouw Fitness Marketing Cyclus. Nu je dit weet, focus hierop en stop al je inspanningen en energie om dit goed voor elkaar te krijgen…en de rest van jouw marketing inspanningen zullen veelal als vanzelf gaan. Zorg dat Fitness Marketing leuk is! Het fundament van succes met marketing is dat je de Fitness Marketing Cyclus begrijpt.

Leer tegen wie je moet praten, weet wat je moet zeggen, en hoe je het moet zeggen…en je komt er snel achter hoe je koude prospects zover  kunt krijgen dat het enthousiaste en toffe klanten zijn die anderen gaan vertellen hoe geweldig jij bent.

Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down