De kracht van aanbiedingen in je fitness marketing
13 december 2021 

De kracht van aanbiedingen in je fitness marketing

Eén van de meest krachtigste elementen van je fitness marketing zijn jouw aanbiedingen. Het juiste aanbod doen, aan de juiste persoon, op het juiste moment…is hetgeen wat reacties oplevert op jouw marketing inspanningen. Toch doen veel fitness ondernemers dit FOUT. GOED FOUT.

Ze gebruiken dezelfde en uitgewerkte aanbieding waar al maanden geen respons op binnen gekomen is. Of ze hebben hun aanbieding op de verkeerde manier opgezet waardoor ze het foute type klant binnen hun bedrijf naar binnen halen. De resultaten zijn hetzelfde. Ze zijn niet in staat om hun bedrijf strategisch te laten groeien met klanten die ook op de lange termijn blijven. Het kan maar zo zijn dat ook jij dezelfde fout maakt zonder dat je het weet.

Hier is een test:

Als je NIET een stabiel aantal nieuwe leads per maand genereert OF je krijgt klanten binnen op een aanbieding waarvan er nog geen 50% klant wordt NA deze aanbieding…dan doe je het verkeerd. Ik gok dat er fitness ondernemers en personal trainers zijn die dit lezen en ook zelf deze fout maken. Dus wees gerust – je bent niet de enige. Laten we gewoon samen toegeven dat sommige dingen niet werken zodat we van voor af aan kunnen beginnen en de juiste richting op kunnen gaan.

Twee types aanbiedingen

Er zijn twee types aanbiedingen die je kunt toepassen in je fitness marketing:

  1. Gratis Aanbieding – kan gebruikt worden om contacten te verzamelen en een mailing lijst op te bouwen. Vaak wordt er gratis informatie gedeeld in ruil voor contact informatie OF of iemand in je sales proces te krijgen.
  2. Betaalde Aanbieding – kan gebruikt worden om een potentiële klant in een duurder programma of pakket te krijgen. Of om een bestaande dienst of product met korting aan te bieden zodat je daar weer respons op krijgt. Je moet dit echter wel in kunnen calculeren.

Of je nu betaalde of gratis aanbiedingen in je fitness marketing opneemt, beide zijn krachtig en hebben voordelen. De kracht is om de tijd te nemen en dit goed voor elkaar te krijgen zodat je aanbieding matched met jouw doelen en strategie.

In beide gevallen, als je de tijd neemt om een juiste aanbieding op te zetten dan kan dat een enorme impact op je marketing en sales resultaten geven. Dit is één van de BELANGRIJKSTE onderdeel van je fitness marketing waar je over na zou moeten denken. Als jij de potentiële klanten waar je mee samen wilt werken interessante en passende aanbiedingen doet en daarmee waarde levert zal dat er voor zorgen dat je (weer) groeit met jouw bedrijf. Misschien zelfs meer dan de vele andere marketing activiteiten die je nu doet!

Gratis Aanbiedingen gebruiken in je fitness marketing

Er zijn verschillende soorten gratis aanbiedingen die je kunt toepassen in je fitness marketing.

Hier zijn er enkele veel voorkomende:

  • Video's - Geef jouw prospects de gelegenheid om voorbeelden te bekijken en succes verhalen te lezen van mensen waar ze zich in herkennen en waar jij de problemen van hebt opgelost of geholpen hebt een doel te bereiken. Video en uitgeprint materiaal is super krachtig om te gebruiken. Hier is een voorbeeld video van één van onze klanten.

  • Rapport of verslag – Omschrijf een simpel, specifiek en doeltreffend onderwerp waar mensen hun voordeel mee kunnen doen. Vervolgens kunnen mensen dit downloaden.

  • Stappenplan of handouts – Ik ben hier dol op omdat het een snelle manier van waarde leveren is wat ook weer snel geconsumeerd kan worden (vaak één A4).

  • Gratis proef sessies / lessen – Dit is een simpele manier met weinig weerstand. Dat is prima voor bv goedkope abonnementen of laag geprijsde p.t pakketten. Oftewel aanbiedingen met een lagere transactie waarde. Over het algemeen zijn ze zo opgezet dat de gratis aanbieding niet langer dan 7 dagen of 14 dagen duurt. Dit heeft niet mijn persoonlijke voorkeur omdat het lastig is om binnen zo’n korte tijd een sterke waarde op te bouwen. Daardoor is het niet ideaal als je hoger geprijsde programma’s of pakketten wilt verkopen (wat ik je dan ook zeker aanraad om te doen).

  • Gratis workshops / presentaties – Workshops en presentaties zijn geweldig en absoluut mijn favoriet. Je kunt jezelf neerzetten als expert, specialist en je kunt goede en waardevolle informatie delen over een bepaald onderwerp wat weer gerelateerd is aan je bedrijf. En als je goed kunt presenteren dan heb je altijd mensen die op je af komen en meer willen leren en deel willen nemen aan je programma’s.

  • Onderzoeken / enquêtes – Dit kan goed werken als je waardevolle informatie (leuk, grappig en vermakelijk kan ook) terug geeft aan je potentiële klanten. Iedereen wil zijn of haar kennis testen en kijken hoe ze hebben gescoord na zo’n test.

  • Testen en metingen – Testen en metingen geven je waardevolle informatie als je een bepaalde behoefte en of eigenschap aan de kaak wilt stellen. Er zijn veel vormen van testen en metingen die je kunt gebruiken, en over het algemeen geldt: Als ze gratis zijn hou het dan simpel (bijvoorbeeld de oldskool gratis meting op de weegschaal).

  • Consults – Consults (als je het goed doet) zijn waardevol en wel hierom: Het stelt je prospect in staat om zichzelf op een vertrouwde en ethisch manier open te stellen en de werkelijke behoeftes en wensen ook echt te begrijpen (soms van iets waar ze voor de consultatie totaal geen weet hadden).

Betaalde aanbiedingen hanteren in jouw fitness marketing

Er zijn vele vormen van gratis aanbiedingen die je kunt toepassen dus het heeft niet veel zin om een hele lijst te maken. Probeer en test wat nieuwe ideeën uit en kom zelf tot de ontdekking wat echt werkt voor jouw bedrijf. Dat is waar de meeste doorbraken liggen. Goed laten we doorgaan.

Er zijn enkele betaalde aanbiedingen die je kunt opnemen in je fitness marketing. Hier zijn enkele succesvolle:

  • Betaald aanbiedingen – Met betaalde aanbiedingen kun je de boot ingaan of succes hebben. Maar over het algemeen hebben ze de BESTE potentie om de juiste lange termijn klanten voor jouw bedrijf te genereren. Ik zal daar later verder op ingaan.

  • Workshops – komt vaak voor binnen fitness bedrijven, bij op sport specifiek gerichte trainers en bijvoorbeeld binnen de Cross Fit wereld.  Het kan gaan om een paar uur, halve dag of meerdere dagen en vaak is het doel om training skills of iets dergelijks te verbeteren. Perfect dus om prospects binnen je deuren te krijgen.

  • Testen en metingen – Er zijn niet veel betaalde meet methodes binnen de Nederlandse fitness en health industrie maar je kunt bv voor je progressie metingen en evaluaties ook een bedrag in rekening brengen.

  • Additionele producten en diensten – Waar het hier om gaat is dat je iets aanbiedt wat gerelateerd is aan hetgeen wat je nu al verkoopt. Wat ik bijvoorbeeld doe is een 12 weken afslank cursus aanbieden als front end aanbod om vervolgens deze nieuwe potentiële klanten te converteren naar een regulier personal fitness programma in de back end.

  • Product of dienst cross selling – Verkoop je diensten? (wat zeer aannemelijk is als je dit leest). Probeer dan een fysiek product als front end aan te bieden. Dit is een manier om prospects een stap verder te krijgen in je sales traject. Je kunt boeken verkopen, klein fitness materiaal, supplementen maar ook kleding en dergelijke. Met zoveel verschillende types aanbiedingen vraag je jezelf vast af…wat zou ik moeten gebruiken?.

    En wat is het beste om te doen?

Dit is mijn advies:

Gebruik gratis informatie als aanbieding om een contacten / mailinglist op te bouwen. Zorg wel dat je een goed betaald proef aanbieding hebt om kwalitatieve prospects verder in je sales proces te krijgen.

Waarom proef aanbiedingen krachtig zijn

Betaalde proef aanbiedingen hebben de BESTE potentie om de juiste lange termijn klanten voor jouw bedrijf te genereren. Waarom?

Denk eens aan het laatste verkoopgesprek of rondleiding die je hebt gegeven. Wat was de grootste weerstand van jouw prospect op het moment dat ze een aankoopbeslissing moesten nemen en ja moesten zeggen?

voorbeeldaanbiedingen-voor-sportscholen

De grootste weerstand is altijd ANGST.

Je hebt vast wel eens een goeie prospect tegenover je gehad waarvan je wist dat je deze persoon kon helpen. Het probleem is vaak dat de prospect niet in zichzelf gelooft en geen vertrouwen in zichzelf heeft.

Ze hebben niet het gevoel dat ze het vol kunnen houden en dat ze bereid zijn een committent te maken (op dit moment is de angst en twijfel groter dan de stap om ja te zeggen). Als jij merkt dat dit een strijd is waar je in bent beland (de strijd die je prospect met zichzelf voert) neem dan een stap terug. Maak het makkelijker om “JA” te zeggen door een kortere termijn programma aan te bieden waar ze mee kunnen starten.

Vier tips om de beste proef aanbiedingen voor je fitness marketing op te zetten

De beste proef aanbiedingen zorgen er niet alleen voor dat je prospects een aankoop doen. De beste proef aanbiedingen zorgen ervoor dat je kunt werken met lange termijn klanten.

  1. Bepaal de juiste termijn -Voor de meeste dienst verlenende bedrijven (jij dus) is een kort tijdsbestek ideaal (bijvoorbeeld tussen de 21 en 30 dagen). Korter dan dat betekend dat je overhaast waarde en vertrouwen op moet bouwen met je prospect. En dat is lastig. Langer dan dat betekend dat je bent opgeschoven naar je langere termijn relatie met je prospect. Het probleem daarmee is dat je de gelegenheid bent kwijt geraakt om je prospect te converteren naar een langere termijn klant zeker nu ze nog enthousiast zijn en nu alles nog nieuw voor ze is. Weet je…mensen zijn van nature wispelturig. En je bent slechts voor een korte periode “nieuw en opwindend”.

  2. Zorg voor een juiste prijs! – Dit is belangrijk. Je moet echt de juiste prijs structuur hanteren.
    Eén van de meest voorkomende fouten die fitness ondernemers maken is enorme kortingen geven op hun aanbod. Ze krijgen (veel) reacties maar hebben vervolgens moeite om een klant die een proef aanbieding heeft afgenomen na deze periode te converteren naar de normale tarieven. Korting geven ergens tussen de 50-75% van je normale tarieven is goed te doen. Ga niet lager dan dat als je de juiste klanten wilt aantrekken en een passende waarde propositie voor je reguliere aanbod wilt neerzetten. Passende positionering en uitingen toepassen – Heel, heel belangrijk om dit goed voor elkaar te krijgen. De meeste fitness ondernemers en marketeers maken de fout door allerlei overdreven claims te doen in de richting van hun prospect. Dus in plaats daarvan.

  3. Wees eerlijk. - Stel de juiste verwachtingen die tegemoet komen aan het doel van je prospect en zorg ervoor dat ze een goed fundament hebben waar ze op voort kunnen bouwen wanneer de proefaanbieding voorbij is. Zet een passend natraject op – Eigenlijk zou je hiermee moeten beginnen en dan achteruit moeten gaan werken. Het belangrijkste doel wanneer jij werkt met iemand die een proefaanbieding heeft afgenomen is om deze persoon te CONVERTEREN naar een langere termijn klant. Anders…is het al het werk en geronsel niet waard.

  4. Stel jezelf de volgende vragen - Dus…stel jezelf de vraag hoe je binnen 21 – 30 dagen op de best mogelijke manier aan een geweldige lange termijn klant kunt bouwen. Wat komt daar allemaal bij kijken? Wat zouden ze daar allemaal voor moeten doen? Hoe kun jij ze door dat proces heen helpen? Ik wil je uitdagen om daar over na te denken want het geeft je veel meer duidelijkheid zodat jij betere resultaten gaat krijgen met je fitness marketing.

Samengevat

Sales and marketing zijn skills die je kunt leren en waarin jij je kunt ontwikkelen. En net zoals bij alle andere skills, alles staat of valt met de hoeveelheid tijd, energie en inspanning jij erin stopt om het jezelf eigen te maken.

Wil je meer weten over sales dan raad ik je aan om de volgende video te kijken.


Stop met het zoeken naar dingen die simpel en makkelijk zijn. In plaats daarvan zorg dat je heel HELDER in kaart hebt gebracht met welke doelgroep jij wilt werken. En hoe je een krachtige boodschap kunt overbrengen die deze doelgroep kan herkennen (uiteraard een boodschap waarmee jij je kunt onderscheiden van je concurrenten). Focus op het WERK WAT JE MOET DOEN en wat nodig is om klanten te krijgen die de volgende decennia nog steeds klant bij je zijn…niet alleen voor enkele weken. Om hier meester in te worden is niet makkelijk maar het is het zeker waard.

Over de schrijver
Arny is al meer dan 20 jaar ondernemer in de fitnessbranche en heeft jarenlange ervaring en achtergrond in de grafische sector en marketing. Op dit moment is hij eigenaar van Fit aan Zee en Baby-Bootcamp®. Ook is hij een trotse vader van 4 kinderen.
Reactie plaatsen

Direct bouwen aan een betere business en een vrijer leven?

Mis dan dit gratis ebook niet als je als personal trainer of fitness ondernemer een succesvolle fitnessbusiness wilt bouwen en meer vrijheid wilt creëren. In dit ebook ontdek je alle geheimen om een ideale business te bouwen die wel bij je past!
50%
ZET NU DE STAP OM EEN SUCCESVOLLE (ONLINE) FITNESS BUSINESS TE BOUWEN!
Vul hieronder eventjes je naam en e-mailadres zodat ik je binnen enkele seconden Vul hieronder eventjes je naam en e-mailadres zodat ik je binnen enkele seconden het gratis inspiratie ebook cadeau kan doen.
Ja ik wil ook gratis waardevolle (online) marketing tips en advies ontvangen.
AANVRAGEN