5 Key Performance Indicators voor jouw fitness of p.t business
15 december 2021 

5 Key Performance Indicators voor jouw fitness of p.t business

Ik weet dat het runnen van een fitnessbedrijf of de omschakeling maken van trainer naar studio eigenaar niet altijd even makkelijk is zoals we zouden willen. Leren hoe je een fitnessbedrijf moet managen kost tijd en dat is waarom ik fitness business eigenaren en personal trainers ondersteun.

Bij deel ik met jou een blog over de 5 Key Performance Indicators (Kritieke prestatie indicatoren) die alle fitness ondernemers moeten zien te begrijpen vanaf dag één. Ook al is de content wat meer groepsles specifiek, het is net zo belangrijk voor personal training, cross fit, yoga en andere health en fitness bedrijven.

Ik raad je aan om de volgende data te analyseren zodat je kunt bepalen hoe goed jouw studio of club draait (naast de gebruikelijke omzet en sales uiteraard). Door iedere maand bovenop deze cijfers te zitten ben je in staat om kansen te zien en gebruik te maken van mogelijkheden. Bovendien helpt het jou om je bedrijf naar het volgende niveau te brengen.

1 Aantal nieuwe inschrijvingen

Het is heel simpel, om te groeien met je business moet je constant een groei zien in inschrijvingen..iedere week, maand en jaar. Zonder dat je inzicht hebt in het aantal nieuwe inschrijvingen of p.t pakketten dat je verkoopt is het heel lastig om de vooruitgang bij te houden. Je zou in staat moeten zijn om de volgende vragen te kunnen beantwoorden:

  • Hoeveel nieuwe inschrijvingen en verkopen heb je gemiddeld iedere maand?
  • Is dat meer dat het aantal leden dat afmeld of dat hun lidmaatschap / pakket niet vernieuwt?

Actie

Stel per maand een doel als het gaat om nieuwe inschrijvingen en bekijk dit op wekelijkse basis zodat je op tijd actie kunt ondernemen.

Zorg dat je pijplijn aan leads blijft groeien door er zeker van te zijn dat je marketing activiteiten de juiste boodschap brengt en de juiste doelgroep aanspreekt (en dat is niet iedereen). Wees er zeker van dat potentiële klanten ook aanvragen kunnen doen via social media en je website en dat ze je kunnen vinden.

Voorbeeld van een KPI van Baby-Bootcamp® Meer informatie vind je hier: Baby-Bootcamp®

voorbeeld-kpi-fitnesscentrum

2 Aantal boekingen per les en of sessie

Als je het aantal boekingen in kaart gaat brengen dan kun je precies zien welke les of sessie de meeste omzet genereert en welke je wellicht zou kunnen evalueren. Met deze informatie kun je gerichte beslissingen nemen die jou kunnen helpen om de omzet in je studio of club iedere dag, week en maand omhoog te krijgen.

Actie

Vanuit de data die je hebt verzamel je informatie over de meest populaire en minst populaire lessen en sessies van de afgelopen week en maand. Als er bepaalde lessen constant minder worden geboekt neem dan de tijd om de deelname factoren te bekijken,

Bijvoorbeeld: Is de les of sessie op een dag en tijd tijd dat matched bij mijn huidige doelgroep?

Als je je richt op druk bezette werkende moeders biedt je dan de dagen en tijden aan die het beste werken voor deze klanten? Kunnen je klanten gemakkelijk boeken en betalen voor de les en op een tijd die hun het beste uitkomt? Promoot je deze lessen via je website, email, social media en app (als je deze hebt)?

3. Aanwezigheid per les en of sessie

Door aanwezigheid data te verzamelen kun je redelijk nauwkeurig zien hoe jouw lessen, sessies en of cursussen over het geheel presteren. Maar ook hoe jouw rooster en aanbod matched met jouw klanten. Met deze gegevens krijg je antwoorden zoals:

  • Hoeveel klanten brengen er iedere maand een bezoek?
  • Hoeveel van deze bezoeken zijn voor de eerste keer?
  • Nemen deze cijfers iedere maand af en nemen ze toe?

Actie

Je zou het aantal bezoeken voor de eerste keer kunnen verhogen door een ‘gratis pas’ of ‘proef sessie’ aan te bieden (dit moet wel passen bij je business model). Een ander idee is om een bring a friend actie toe te passen of lessen en sessies op een alternatieve dag en tijd uit te testen die je nieuwe en huidige klanten wellicht beter uit komen. Als het aantal no shows (mensen die niet op komen dagen) schrikbarend hoog is dan zou het een indicatie kunnen zijn dat je klanten een druk leven hebben of simpelweg hun boekingen vergeten. Stuur je de klanten een motiverende notificatie zodat ze terug blijven komen?

4. Aantal bezoekers per docent / trainer

Weet jij welke trainers / docenten ervoor zorgen dat je omzet door het dak gaat? Zijn er bepaalde docenten / trainers die constant lagere bezoek hebben dan de rest van het team? Als dat zo is dan is het tijd om actie te ondernemen aan de hand van de informatie die je hebt verzameld. Je kunt dit trouwens ook toepassen als je docenten / trainers verantwoordelijk zijn voor het binnen krijgen van omzet.

Actie

Zijn er docenten / trainers die voordeel kunnen hebben van extra opleiding, training en workshops? Is het nodig dat één of meerdere docenten hun manier van les geven of coachen gaan herzien?

Moedig je team aan om onderzoek te doen naar de opties die er voor hen beschikbaar zijn waarmee zij zich verder kunnen ontwikkelen. Er zijn vele opleiders die korte cursussen aanbieden waarmee trainers en docenten zichzelf constant kunnen verbeteren.

5. Omzet per product of dienst

Als je producten en diensten verkoopt in je studio of club hou je dan regelmatig de verkoop cijfers en omzet per product bij? Deze gegevens helpen jou om in te spelen op de vraag van jouw producten en kansen en mogelijkheden te ontdekken.

Actie

Beantwoord de onderstaande vragen en onderneem acties aan de hand van de uitkomst.

  • Gezien de cijfers, zijn er producten die iedere maand constant uitverkocht zijn of rond een bepaalde tijd per jaar?
  • Is er een mogelijkheid om meer van dit soort producten te verkopen?
  • Zou je meer vraag kunnen creëren middels marketing activiteiten?
  • Moet er een korting toegepast worden op producten die niet verkopen of is een prijsverlaging nodig?

Nieuwe inschrijvingen, les boekingen en sessie deelname zijn slechts een paar van de belangrijke gegevens die belangrijk zijn voor jouw business.

Review

Wat je kunt toepassen op al je processen binnen je fitnessbedrijf kun je natuurlijk ook doen op je bedrijf in het algemeen. Kijk op gezette tijden eens terug en bepaal of je aan de hand daarvan actie gaat ondernemen en andere keuzes en beslissingen gaat nemen. Ik noem dat ook wel een riview. Meer daarover deel ik in de video.


De juiste beslissingen

Voor veel fitnessondernemers en ondernemers in het algemeen is het cijferwerk niet het leukste onderdeel van de werkzaamheden. Toch is he belangrijk en kun je er niet om heen. Niet alles is mega belangrijk of super relevant maar je moet in staat zijn om deze cijfers nauwkeurig bij te kunnen houden en om de juiste beslissingen te kunnen nemen. Gelukkig kun je met de meeste software tools die verkrijgbaar zijn voor de fitnessbranche prima uit de voeten omdat je ook daaruit de meest essentiële cijfers kunt halen.

Met de mogelijkheid om dit iedere week, maand en jaar bij te houden leer je hoe je trends en mogelijkheden kunt ontdekken en daar kun jij weer je voordeel mee doen. Voordeel ten opzichte van je concurrenten maar ook zodat je een meer winstgevend en rendabel bedrijf en of studio kunt worden.

Succes!

Over de schrijver
Arny is al meer dan 20 jaar ondernemer in de fitnessbranche en heeft jarenlange ervaring en achtergrond in de grafische sector en marketing. Op dit moment is hij eigenaar van Fit aan Zee en Baby-Bootcamp®. Ook is hij een trotse vader van 4 kinderen.
Reactie plaatsen

Direct bouwen aan een betere business en een vrijer leven?

Mis dan dit gratis ebook niet als je als personal trainer of fitness ondernemer een succesvolle fitnessbusiness wilt bouwen en meer vrijheid wilt creëren. In dit ebook ontdek je alle geheimen om een ideale business te bouwen die wel bij je past!
50%
ZET NU DE STAP OM EEN SUCCESVOLLE (ONLINE) FITNESS BUSINESS TE BOUWEN!
Vul hieronder eventjes je naam en e-mailadres zodat ik je binnen enkele seconden Vul hieronder eventjes je naam en e-mailadres zodat ik je binnen enkele seconden het gratis inspiratie ebook cadeau kan doen.
Ja ik wil ook gratis waardevolle (online) marketing tips en advies ontvangen.
AANVRAGEN