3 stappen om je beste fitness klant te bepalen
13 december 2021 

3 stappen om je beste fitness klant te bepalen

Als fitness ondernemer wil je constant groeien en bouwen aan een succesvol bedrijf maar van alle beslissingen die je moet nemen is de volgende beslissing misschien wel de MEEST belangrijke die je ooit zult maken. En het is een beslissing waar je niet om heen kunt, namelijk: 

De klanten kiezen (WIE) die jij met jouw business wilt bedienen.

Als jij je op een grote en brede doelgroep richt met een probleem wat ze op willen lossen of een doel wat ze willen bereiken en deze doelgroep heeft geld dat ze willen investeren om dat voor elkaar te krijgen…dan heb je een recept voor een succesvolle fitness business.

Maar als je een kleine markt kiest OF een ongedefinieerde markt hebt (wat een probleem is waar veel fitness ondernemers mee worstelen) dan zal het zeer lastig worden om succesvol te zijn met je fitnessmarketing en om meer klanten te krijgen…ongeacht hoe goed jij bent in wat je doet. Gelukkig zijn er VEEL mensen die voldoen aan de criteria van een JUISTE doelgroep voor jouw fitness business. En als jij meer klanten wilt aantrekken dan is ZEER helder krijgen WIE jouw beste potentiële klant is de eerste stap die je moet zetten.

Hoe meer je weet WIE dat zijn, WAAR ze wonen en WAAROM ze kopen…des te effectiever kun jij communiceren met jouw doelgroep (en ze aantrekken met jouw bedrijf). Dus laten we eens gaan kijken hoe je dat zou kunnen doen…

Stap 1: WIE zijn ze?

Hoe specifieker jij kunt zijn in het bepalen WIE jouw beste klant is des te beter. En de beste plek om te beginnen is om te kijken naar je huidige klanten bestand.

Verdeel de klanten in drie categorieën.:

De “A” klanten zijn degenen die fantastisch zijn om mee te werken, nooit problemen geven met betalingen en die er voor zorgen dat jij je werk leuk vindt. Love my job toch  😉

De “B” klanten hebben sommige van deze kenmerken maar niet allemaal voor de volle 100%.

En de “C” klanten maken je het leven zuur. Die zou je moeten laten gaan. En als je eenmaal weet op wie jij je moet richten en meer “A” klanten aantrekt dan hoef je ook niet bang te zijn om “C” klanten kwijt te raken.

Dus laten we eens de “A” groep onder de loep nemen.

Zijn het voornamelijk mannen, vrouwen of gelijk? Wat is de gemiddelde leeftijd range (binnen 10 jaar)? En welke andere kenmerken zijn er?

Zijn het moeders? Ondernemers of werknemers?

Hier zijn enkele voorbeelden om de WIE te bepalen:

  • 30 tot 40 jaar oude druk bezette moeders die thuis blijven
  • 40 tot 50 jaar oude overwerkte mannelijke ondernemers
  • 45 tot 55 jaar oude vrouwelijke werkneemster met volwassen kinderen die het huis uit zijn

De WIE is slechts de eerste stap bij het bepalen van je doelgroep. Als je dat eenmaal voor elkaar hebt dan is het tijd voor de volgende stap.

De juiste doelgroep bepalen als personal trainer

Stap 2: WAAR wonen of werken ze?

Voor een lokaal dienstverlenend bedrijf (wat je als fitnessclub en personal trainer bent) geldt dat je locatie voor jouw klanten makkelijk te bereiken moet zijn. En dat iedere week voor meerdere keren.

Over het algemeen kun je zeggen dat je binnen 15 – 30 minuten reistijd moet zitten van waar iemand dagelijks werkt of woont. Op die manier is het voor iemand makkelijker om met jou te werken zodat het routine wordt en onderdeel van hun leven.

Dus kijk naar de “A” groep die je eerder hebt onderzocht en kijk op welk tijdstip ze gedurende de dag bij je zijn.

  • Is het vroeg in de ochtend voordat ze naar werk gaan?
  • Is het halverwege de ochtend nadat de kinderen naar school zijn?
  • Is het tijdens de lunch als ze een uur pauze hebben van kantoor?

Als ze bij je komen zijn de dan op weg naar huis of komen ze er net vandaan? Of komen ze ’s avonds direct uit hun werk vandaan?

Zet de uitkomst van het bovenstaande op een rij en markeer de locaties op een kaart. Zet ook jouw locatie erop. Kijk vervolgens naar wat deze data jou vertelt. Binnen welke straal of gebied van jouw locatie wonen en werken ze? Is het gebied een specifieke post code gebied?

Kun je het gebied nog kleiner maken naar bijvoorbeeld een deelgemeente of wijk? Is je antwoord ja dan is dat nog beter. Dat betekend namelijk dat het nog makkelijker is omdat je weet waar je moet kijken om nog meer van deze mensen te vinden. Maar weten WAAR ze zijn en WAAR ze wonen of werken is nog NIET zo belangrijk als begrijpen WAAROM ze kopen. Weten WAAROM ze “doen wat ze doen” stelt jou in staat om met ze te communiceren (en je marketing boodschap te bepalen).

Stap 3: WAAROM kopen ze?

Op het moment dat jouw “A” klant zich aanmeldt, wat was de drijfveer? Wat was de reden? Waren ze gedreven door een bepaalde pijn of hadden ze een probleem of was de wens of een bepaald doel te bereiken? En wat is de sterkste emotie die ze voelen bij het probleem waar ze mee kampen? Welk gevoel hebben ze op het moment dat ze dit willen oplossen?

Als ik fitness ondernemers door deze vragen heen help om hun BESTE potentiële klant te bepalen is het over het algemeen best makkelijk om de overheersende emotie bij mannelijke klanten te achterhalen.

Mannelijke emoties zijn namelijk redelijk simpeler om te definiëren en te begrijpen. Bij vrouwen kan dat net wat anders zijn. Hoe dan ook, jouw taak (zeker als sales medewerker) is om dit in kaart te brengen en de OVERHEERSENDE emotie boven water te krijgen.

Er is ALTIJD een overheersende emotie (gevoel) die ze ervaren en die alle andere emoties overtreft. Breng dat boven tafel en leer dat te begrijpen. Want dat is de emotie die jij moet spreken en AL jouw marketing boodschappen moeten daar van doordrenkt zijn. Kijken naar wat ze het allerliefst willen bereiken en waar ze het meest zorgen over maken…op het moment dat ze naar jou op zoek waren en zich aan hebben gemeld stelt jou in staat om de emotionele drijfveren nog beter te begrijpen. 

We nemen ALLEMAAL beslissingen op basis van een emotie. Er zijn veel mensen niet in vorm en met overgewicht. Maar slechts een enkeling is bereid om er iets aan te doen. Vergis je niet, jouw beste klanten hebben zich bij jou aangemeld omdat ze gedreven werden om actie te ondernemen. Elke nieuwe klant heeft een primaire emotionele drijfveer die achter hun actie en beslissing zit om met jou te gaan werken.

En de “waarom” weten geeft jou de gelegenheid om jouw klanten op de best mogelijke manier te begeleiden naar succes en het behalen van hun doelen.

Bijvoorbeeld…
Die 35 jarige moeder die thuis is en woont in Katwijk, Zuid Holland?

Zij heeft zich aangemeld om haar lichaam terug te krijgen nadat ze kinderen heeft gekregen. Ze wil zich weer goed voelen, er goed uitzien en op haar best zijn van zichzelf en haar familie.

De 48 jaar oude overwerkte mannelijke ondernemer die werkt in Leiden, Zuid Holland? Hij is bereid om het beste uit zichzelf en zijn carrière te halen terwijl hij met een enorme druk van een groot bedrijf om moet gaan.

De 50 jaar oude vrouwelijke werkneemster met volwassen kinderen die het huis uit zijn en die woont in Zandvoort, Noord Holland? Zij schreef zich in omdat ze zich rot voelde vanwege het gewicht wat ze de afgelopen 20 jaar is aangekomen. Dit terwijl ze al die tijd voor iedereen heeft gezorgd behalve voor zichzelf. 

Zorg dat je de overheersende emotionele drijfveer kent, en je kunt de klant direct aanspreken op wat belangrijk is voor hem of haar. En je kunt ze attenderen op hoe ze actie kunnen ondernemen. Als je ooit een klant hebt gehad die vertelde dat je email of bericht op zijn of haar lijf geschreven was dan weet je dat je het goed doet 🙂

Op welke klant richt jij je met je fitnessmarketing? Daarover heb ik het in de onderstaande video.


Samengevat

Als je duidelijk in kaart hebt gebracht wie jouw BESTE potentiële klant is voor jouw bedrijf dan kun je jouw fitnesssales en marketing activiteiten en communicatie daar direct op afstemmen. Je kunt ZE direct aanspreken!

En dat is hoe je een fitness marketing rockster wordt. Ik hoop dat voor jou alles op zijn plek valt om een succesvolle fitness business op te bouwen en die snel OVERVOL raakt met “A” klanten. Dan kun je de zogenaamde “C” klanten laten gaan. Het leven is te kort om niet van elke dag te GENIETEN als je aan het werk gaat en om niet te GENIETEN van de mensen die je helpt!

Over de schrijver
Arny is al meer dan 20 jaar ondernemer in de fitnessbranche en heeft jarenlange ervaring en achtergrond in de grafische sector en marketing. Op dit moment is hij eigenaar van Fit aan Zee en Baby-Bootcamp®. Ook is hij een trotse vader van 4 kinderen.
Reactie plaatsen

Direct bouwen aan een betere business en een vrijer leven?

Mis dan dit gratis ebook niet als je als personal trainer of fitness ondernemer een succesvolle fitnessbusiness wilt bouwen en meer vrijheid wilt creëren. In dit ebook ontdek je alle geheimen om een ideale business te bouwen die wel bij je past!
50%
ZET NU DE STAP OM EEN SUCCESVOLLE (ONLINE) FITNESS BUSINESS TE BOUWEN!
Vul hieronder eventjes je naam en e-mailadres zodat ik je binnen enkele seconden Vul hieronder eventjes je naam en e-mailadres zodat ik je binnen enkele seconden het gratis inspiratie ebook cadeau kan doen.
Ja ik wil ook gratis waardevolle (online) marketing tips en advies ontvangen.
AANVRAGEN