17 december 2021 

10 business modellen om een solide eigen fitnessbedrijf te bouwen

De fitness industrie heeft zich enorm ontwikkeld de afgelopen jaren. Vandaag de dag zijn er letterlijk honderden verschillende manieren waarop succesvolle fitness professionals en personal trainers hun klanten bedienen en aan hun bedrijf bouwen. 

Maar wat is het verschil tussen al deze manieren? Welk business model is beter (of slechter)? Waarmee bereik je sneller en makkelijker je doel? Zou je (small) group training moeten aanbieden? personal training, semi personal training, lidmaatschappen? 

En wat te denken van online training? Workshops, seminars of reizen? Voeding en afslank begeleiding?
Zou je hier dan extra voor moeten rekenen of het gewoon inclusief moeten aanbieden? 

Of je nu een eigen fitnessbedrijf wilt starten, je bestaande fitnessbedrijf wilt verbeteren of je wilt ontdekken hoe je een andere bron van inkomsten kunt toevoegen op je nu al succesvolle fitnessbedrijf. In dit blog ontdek je hoe jij de juiste match kunt vinden tussen je persoonlijke en zakelijke doelen. 

Wat ALLE succesvolle business modellen met elkaar gemeen hebben

De afgelopen 20 jaar dat ik in het “fitness wereldje” meedraai heb ik met veel fitness professionals te maken gehad en heb vele ondernemers gesproken. 

Ik heb dus veel succes en VEEL ellende gezien binnen de fitness branche. Alhoewel er duizenden redenen zijn waarom een bedrijf mislukt, er zijn twee factoren die altijd ten grondslag liggen aan een succesvol bedrijf: 

  1. Het bedrijf bedient een winstgevende markt wat bovendien een markt in overvloed is.
  2. Het bedrijfsmodel is helder, simpel en constant verbetert (van tijd tot tijd) om te kunnen groeien en op te kunnen schalen. 

Maar voordat we in de verschillende business modellen duiken is het belangrijk dat je weet wat een model is. 

Een model houdt o.a in het type aanbod wat je hebt zoals groepslessen, je apparatuur, je trainingen, tools en systemen die je gebruikt om je klanten te bedienen en de wijze waarop je dat aanbiedt zoals een bedrijfsruimte, online of outdoor omgeving. 

Een business model is het fundament waarop je dit alles hebt opgezet dit met als doel omzet te genereren en om winst te behalen. 

Voorbeeld, je kunt twee fitness bedrijven hebben die totaal verschillende programma’s en diensten aanbieden en een verschillende markt bedienen (crossfit, senioren fitness, yoga voor vrouwen) maar het business model is hetzelfde. 

Beide bedrijven bieden groep training aan met een opzet waarbij één instructeur aan een groep mensen training geeft en dit wordt verkocht middels een maandelijks abonnement. 

Wat is het beste businessmodel voor personal trainers

Belangrijke elementen voor een succesvolle fitnessbusiness

Maar ongeacht wat jouw voorkeur heeft hier zijn een aantal belangrijke elementen voor een succesvolle fitnessbusiness. 

  1. De markt die je wilt gaan bedienen moet potentie hebben en winstgevend zijn.
    Solide en succesvolle fitness bedrijven blijven tientallen jaren overeind omdat ze de focus hebben voor het bedienen van de juiste klanten die de werkelijke waarde en kwaliteit inzien van de dienst die ze ontvangen. Resultaat daarvan is dat het bedrijf succesvol is want het klanten bestand is stabiel en gezond. Klanten kopen niet slechts éénmaal maar – blijven jaren hangen. Het is dus van groot belang dat jij gaat bepalen wat jouw beste klant is en op welke prospects jij je marketing pijlen wilt gaan richten.

  2. Doe goed onderzoek als het gaat om het kiezen van je locatie en vergaar zoveel mogelijk demografische data die wat betrekking heeft op jouw doelgroep. Slimme fitness ondernemers nemen niet alleen beslissingen vanuit hun onderduikgevoel maar ook op basis van cijfers. En voor lokale ondernemers in de dienstverlening zoals bij een eigen fitnessbedrijf...de locatie is belangrijk. Je moet een locatie hebben waarbij het voor jouw doelgroep makkelijk en is om een aantal keer per week een bezoek te komen afleggen.

  3. Zorg dat je prijzen en diensten aansluiten op de klanten die je wilt gaan bedienen. Zoals ik het zie heb je twee opties die je kunt maken binnen een professionele dienstverlenende branche (zoals de fitnessbranche) en dat is: Je bent of de goedkoopste of de beste. Het heeft geen enkele zin om “gemiddeld” of “middelmatig” te zijn. Maar dat gezegd hebbende, je prijzen moeten matchen met de markt die je wilt bereiken en de het type dienst wat je wilt aanbieden.

    Zorg dat je dit goed voor elkaar hebt en je hebt veel meer kans om succesvol te zijn. Heb je dit niet op orde dan is het knap lastig om je business draaiende te krijgen en te houden, hoe jij jezelf ook scheel rekent en de cijfers op orde probeert te krijgen.

  4. Onderscheid jij je met jouw aanbod in zowel de klant ervaring en positionering in de markt zodat je duidelijk kunt communiceren hoe jouw bedrijf uniek en anders is? Zorg dat binnen de markt die jij wilt bedienen je aanbod en positionering wezenlijk verschilt van je concurrenten en maak duidelijk waarom jij uniek en anders bent. Doe dit zowel in de communicatie en de klantbeleving.

    Veel fitnessondernemers of ondernemers in het algemeen vinden het ongemakkelijk om zich te in een competitie markt te begeven. Maar eigenlijk moet je concurrentie als een goed teken zien want het is een teken dat er voldoende vraag is in de markt en dat is mooi. De truc is om jouw fitnessbedrijf binnen de markt die je wilt gaan bedienen (wat hopelijk het meest rendabele stukje van de markt is met de allerbeste klanten die jij je maar kunt voorstellen) zo te positioneren zodat jouw fitnessbedrijf uniek en anders is.

  5. Blijf alle systemen en processen van je fitnessbedrijf van tijd tot tijd optimaliseren zodat jij je klanten kunt bijven bedienen en je business kunt blijven runnen zodra er een concurrent jouw markt binnen dringt. 

Nu klinkt het bovenstaande als een hoop en lastig werk want dat is het ook. Maar als je dit beetje bij beetje doet krijg je het vast voor elkaar. 

Vele aspecten binnen je fitnessbedrijf

Er zijn vele aspecten binnen je fitnessbedrijf waar je aan moet blijven werken als je wilt groeien – in elke fase van je fitnessbedrijf. 

Sales, marketing, management, administratie, geldzaken en nog VEEL MEER wat allemaal werkt met zich meebrengt...zeker als je wilt blijven uitbreiden met een team binnen je bestaande business maar ook als je pas bent begonnen met je eigen fitnessbedrijf. 

Ook zullen er meer concurrenten achter je aankomen wanneer je groter wordt en de gevestigde nummer 1 personal trainer of fitnessclub met een monopolie positie bent. 

Je zult je positionering voortdurend moeten bijschaven om je concurrenten voor te blijven. Nee het hebben van een eigen fitnessbedrijf valt niet altijd mee dus laten we verder gaan met het onderwerp waar deze blog mee begon. 

Goed nu we het over de fundamenten van succes hebben gehad...laten we in de tien meest succesvolle business modellen binnen de fitness industrie gaan duiken. 

10 modellen om een solide eigen fitnessbedrijf te bouwen

LIDMAATSCHAPPEN

Fitness bedrijven die gebaseerd zijn op een lidmaatschap bestaan al tientallen jaren, lang voordat zelfstandige personal trainers en een eigen personal training bedrijf aan de orde was. 

Er hebben (en nog steeds) wel honderden varianten van een lidmaatschap model ontwikkeld zoals grote en kleine clubs en studio’s, maximale begeleiding of weinig medewerkers met een 24 uur toegang middels een pas. 

Sommige met budget prijzen, gemiddelde prijzen of high end prijzen. Ongeacht...het model is in essentie bijna altijd hetzelfde, klanten betalen per maand (of bv per half jaar of jaar) een bedrag om de faciliteiten en diensten te gebruiken. 

Bij dit model verdien je geld wanneer de leden iedere maand meer betalen dan wat het jou kost om het bedrijf te runnen (en te behouden). Met geld bedoel ik ook de extra winst die je maakt op andere producten en diensten die je leden kopen. 

Prijs: €10 tot €50 + plus inschrijfkosten
Voordelen: Prima mogelijkheid om te groeien wanneer de juiste locatie en de juiste doelgroep hebt. 

Nadelen: Over het algemeen vereist het een grote investering om een dergelijke business te bouwen en te openen. Een enorme competitie markt waar een prijzenoorlog gaande is en veelal een hoge uitval van klanten. 

GROUP TRAINING 

Groepslessen, group training of hoe je het ook wilt noemen draaien ook al een tijdje mee. Met name het small group model is erg populair gebleken. Dit zijn groep trainingen met over het algemeen 4 tot 8 klanten. Ga je met meer klanten werken dan spreek je al snel van group training. In de praktijk ook wel groepslessen genoemd. Voordat crossfit en bootcamp populair was werd er al aerobic, steps, body shape en vele andere vormen binnen dit model aangeboden. 

Binnen de fitness industrie werden groepslessen vaak als extra service en toegevoegde waarde aangeboden bovenop het lidmaatschap. In de jaren 80 waren deze lessen enorm populair denk aan aerobic en callanetics. Sommige van deze lessen staan nog steeds her en der op het rooster. Later kwamen daar lessen bij zoals bootcamps, yoga, pilates, kettle bell, zumba, bbb, crossfit en vele, vele andere lesvormen. 

Ongeacht op welke wijze het wordt aangeboden klanten betalen een maandelijks bedrag middels een contract om vervolgens les te kunnen krijgen onder begeleiding van een instructeur. Het is een lucratief model wat echter wel afhankelijk is van de instructeur – klant ratio (ergens tussen de 10 tot 25+ klanten per instructeur) en het maandbedrag wat betaald wordt. 

Prijs: €25 tot €75+ maandelijkse betaling 

Voordelen: Zeer lucratief omdat je met één instructeur een dienst kunt leveren aan veel klanten tegelijk. Veel modellen hebben lage opstartkosten, een groot sociaal aspect door het groepsgevoel wat weer zorgt voor een lagere ledenuitval. 

Nadelen: Lage opstartkosten waardoor er veel concurrentie tot de markt kan toetreden. Vaak ontstaat daardoor een race aan de bodem door het aanbieden van dumpprijzen als poging om een deel van de markt te stelen. Ook kan het een uitdaging zijn om de groepen vol en rendabel te krijgen.

SEMI PERSONAL TRAINING / DUO TRAINING

Semi personal training is een afsplitsing van group training en personal training. Over het algemeen worden er bij dit model 2 tot 4 klanten begeleid door 1 instructeur. 

In de meeste gevallen ontvangen de klanten een individueel trainingsprogramma maar door de persoonlijke opzet in kleine groepen speelt de sociale factor een grote rol binnen deze dienst. 

Sessies duren veelal 30, 45 of 60 minuten en de doelgroep is over het algemeen mannen en vrouwen van gemiddelde leeftijd die hun eigen specifieke en persoonlijke doelstellingen hebben maar die geen behoefte hebben aan high-end training of een 1 op 1 opzet. 

Prijs: €75 tot €300+ per maand 

Voordelen: Zeer winstgevend model mits de sessies maximaal geoptimaliseerd zijn. Over het algemeen een lage klanten uitstroom door het “voordeel” van de gemiddelde tarieven, individuele aanpak, goede resultaten en het sociale aspect doordat je klanten gezamenlijk aan trainen op dezelfde tijd. 

Nadelen: De uitdaging en verantwoordelijkheid om het aantal klanten per tijdslot maximaal te benutten ligt volledig bij de ondernemer. Als er bv slechts één of twee klanten per sessie aanwezig zijn dan is de winstgevendheid sterk vermindert voor dat tijdslot. 

EEN OP EEN PERSONAL TRAINING

De laatste jaren is één op één personal training enorm toegenomen. Er zijn vele nationale en internationale organisaties die instructeurs opleiden tot personal trainers. Sessies worden in een één op één setting gegeven en kunnen ergens tussen de 30 en 60 minuten duren (of zelfs 90 minuten) afhankelijk van de doelen en de klant. 

Over het algemeen is de procedure: doelen stellen, intake, plan maken, trainen en coachen en vervolgens evalueren en eventueel het programma aanpassen. Het plan kan alles omvatten van fitness, cardio, voedingsadvies, massage, suppletie, looptraining en andere soorten van dienstverlening en services. 

Echter het model is altijd hetzelfde, één instructeur deelt zijn tijd samen met één klant. De doelgroep en klant kan variëren van jong tot oud, van beginner tot professionele sporter of iedere persoon die daar binnenvalt. 

Prijs: €200 tot €1000+ per maand 

Voordelen: Er is ALTIJD een markt voor personal training. Als zelfstandige fitness professional kun je jouw doelgroep verkleinen tot het type klant waar je het liefst mee werkt en je de training en skills aanbieden waar je gepassioneerd over bent. De lengte van de sessies wordt veelal gebaseerd op wat de klant nodig heeft en wat het beste bij de klant past. Opstartkosten zijn minimaal afhankelijk van de locatie waar je deze dienst aanbiedt (gedeelde ruimte, buiten, in home, huur, koop enz). Je hebt geen enorme hoeveelheid klanten nodig om een goed inkomen te verdienen wat natuurlijk wel afhankelijk is van je tarief. 

Nadelen: Het model is arbeidsintensief zonder dat je daar per definitie meer voor terug krijgt buiten je tarief om. En er is een limiet in het aantal klanten dat je kunt bedienen. Ook kunnen kleine schommelingen in je klantenbestand een dramatisch effect hebben op je maandelijkse inkomen. Zeker wanneer er veel klanten wegvallen, op vakantie zijn of iets dergelijke. 

ONLINE TRAINING

Sinds de opkomst en opmars van het digitale tijdperk hebben sommige dienstverleners binnen de fitness industrie hun klanten bestand weten uit te breiden buiten de lokale markt om. Deze diensten worden over het algemeen aangeboden via email, internet, en per telefoon. Vaak komt er voor de klanten ook een betaald of gratis online systeem bij kijken.

Een online ledenomgeving of Facebook groep kan ook ingezet worden om een community op te zetten met klanten die hetzelfde doel hebben. Tegenwoordig zijn er vele online platforms en aanbieders waar klanten online begeleid kunnen worden. Het zijn er teveel om op te noemen maar denk aan on-demand video platforms zoals Fitchannel en FitSnacks. Ook de meeste grote ketens en stand alone clubs beiden sinds de Corona periode ook online lessen zijn. Want natuurlijk mogen we de vele online lessen via bijvoorbeeld Zoom en dergelijke niet vergeten.

Het kan wel een grotere uitdaging zijn om klanten te motiveren en verantwoordelijk te houden voor het doel wat ze willen bereiken omdat je klanten niet in persoon ziet. Daarom zijn het vaak klanten die wat verder zijn qua fitness en training verleden en wat meer zelfstandig kunnen werken. Als je een eigen fitnessbedrijf wilt starten dan is dit niet de meest voor de hand liggende keuze maar als je al een tijd goed draait zou je het kunnen overwegen als je vol zit met “fysieke” klanten. 

Prijs: €25 tot €150+ per maand 

Voordelen: Een enorme flexibiliteit en vrijheid voor jou als fitness ondernemer en een grote markt waardoor je iedereen die je kunt bereiken jouw diensten kunt aanbieden. Ook zit je niet vast een gezette tijden omdat je veel meer zelf je tijd kunt indelen.

Nadelen: De sales en marketing technieken die nodig zijn om een online klanten bestand op te bouwen zijn complexer dan het bereiken van de lokale markt. Ook moet je bekend zijn met een aantal systemen zodat jij je online business zoveel mogelijk ‘off hands’ kan runnen. Verder is het ook best een eenzaam bestaan als online trainer want je bent immers vrijwel alleen achter een scherm bezig. De energie en dynamiek die je ervaart met fysieke begeleiden is ver te zoeken. Als laatste moet je het ook wel leuk vinden om ‘full time’ online marketeer te zijn want je krijgt vrijwel geen leads en klanten via referalls.

Overigens is er een oplossing die ik verderop met je ga delen maar als je alles wilt ontdekken over hoe je online programma's en producten maakt nee dan een kijke op deze pagina Online Fitness Business Blauwdruk.

Zelf heb ik meerdere online programma’s opgezet zoals www.thebiggestloser.nl (opgeheven), www.slankonline.com (verkocht) en heb ik momenteel nog een aantal online programma’s en concepten zoals Baby-Bootcamp® en heb ik via mijn bedrijf Fit aan Zee vele programma’s in de verkoop.

Een voorbeeld van een online community zie je in de volgende video. Dit is één van de online communities die ik heb gemaakt. Wil je ook een online community / ledenomgeving voor jouw fitnessbusiness? Neem dan contact met me op.


WORKSHOPS

Workshops duren over het algemeen een uur, dagdeel of meerdere dagen. Ze hebben vaak een algemeen karakter en worden lokaal aangeboden aan mensen die binnen loop of rijafstand van de locatie wonen. 

Vaak is er een specifiek onderwerp of thema wat leerzaam en waardevol is voor je bestaande klanten en potentiële klanten. 

Educatie en fitness onderwerpen kunnen variëren en gaan vaak over voeding, sport specifiek, afslanken of enig ander onderwerp wat interessant en waardevol kan zijn voor de deelnemers. 

Prijs: €25 tot €500+ éénmalig 

Voordelen: Voor een lokaal gericht bedrijf zeer lucratief en winstgevend en een interessante extra dienst die je kunt toevoegen aan je bestaande model. 

Nadelen: Workshops moeten constant onder de aandacht en verkocht worden. Het kan betekenen dat je op verschillende locaties moet opereren om de gewenste doelgroep te bereiken. 

Een cursus met variatie is ook een mogelijkheid waardoor je in staat bent het model vaker te verkopen aan dezelfde klant. Er zijn geen wederkerige inkomsten binnen dit model. 

REIZEN EN RETREATS

Reizen en retreats hebben een bepaald doel zoals leren, rusten en beleven en wordt aangeboden aan een kleine tot grote groep klanten. Veelal worden ze aangeboden op een externe locatie waar er niet alleen trainingsmogelijkheden worden geleverd maar ook een eet en slaapgelegenheid. 

Klanten investeren in een ervaring en beleving waar ze fijne herinneringen aan over houden en vriendschappen opbouwen in een kleine gemeenschap. Reizen en retreats worden vaak verkocht aan een nauwkeurig gekozen doelgroep die zeer gemotiveerd is om hun fitness en gezondheidsdoelen te bereiken. Ook zie je dit model vaker in relatie met Yoga, ontspanning en relax gerelateerde diensten. Vaak leven deze klanten al een gezonde leefstijl. Soms wordt het evenent zo opgezet dat de deelnemers een deelname certificaat krijgen na het deelnemen waardoor de klant het gevoel heeft iets bereikt te hebben en waardering krijgt vanuit de gehele groep. 

Prijs: €250 tot €1000+ éénmalig 

Voordelen: Zeer winstgevend en lucratief model waarbij je veel speling hebt in de prijzen die je hanteert. Reizen en retreats zijn voor iedereen een fantastische ervaring op mooie bestemmingen. Dit model is met name geschikt voor de zelfstandige fitnessondernemer die een business wenst die past bij een bepaalde “lifestyle”. 

Nadelen: Dergelijke evenementen moeten constant verkocht worden. Er zijn geen wederkerige inkomsten binnen dit model. 

CHALLENGES

Challenges komen en gaan en zijn afhankelijk van populariteit en trends. En deze trend is de laatste tijd weer flink in opmars. Dit model wordt gebruikt om diensten te verkopen aan klanten waarbij ze een bepaald korte termijn doel bereiken zoals lichaamstransformatie, afslanken, trainen voor een mudrun, marathon of iets anders waardoor de deelnemers een betere versie van zichzelf worden. 

Dit model is het meest bekend vanwege de zogenaamde 12 weken afslank challenge of bikini body transformatie. Perfect als je al een bestaand fitnessbedrijf hebt om extra omzet mee te genereren en als je een eigen personal fitnessbedrijf wilt beginnen kun je deze challenges inzetten als lager geprijsd aanbod om mensen kennis met jouw bedrijf te laten maken (om ze vervolgens door te laten stromen in je reguliere – high end – programma’s. 

Prijs: €50 tot €100+ éénmalig 

Voordelen: Dit model kan zeer gemakkelijk herhaaldelijk aangeboden worden gedurende het gehele jaar. Het geeft je goede verdiensten en de vastgestelde termijn en het wedstrijd element houdt de deelnemers zeer gemotiveerd waardoor het zeer aannemelijk is dat ze hun korte termijn doel behalen. Dit model is met name geschikt voor de zelfstandige fitnessondernemer die een business wens die past bij een bepaalde “lifestyle”. 

Nadelen: Je hebt een markt nodig die groot genoeg is die het toelaat om constant het programma herhaaldelijk te verkopen zeker gezien het korte termijn aspect en gebrek aan wederkerige inkomsten. Daarnaast is het vaak korte termijn omzet omdat (zeker bij een lage tarief) de conversie naar je reguliere programma's laag is. Met andere woorden, deelnemers aan een Challenge stromen minder vaak door naar je normale abonnementen en pakketten.

In mijn studio heb ik vele vrouwen die aan mijn Challenges meedoen zoals bijvoorbeeld de 12 weken Katwijkse afval race.

voorbeeld-campagne-fitnessbranche

SUPPLEMENTEN EN PRODUCTEN

De supplementen industrie is wereldwijd en er gaan werkelijk biljoenen in om...jaar in jaar uit. Personal training en fitness klanten schaffen over het algemeen al producten aan maar missen vaak de deskundige adviezen omdat ze niet weten welke producten ze moeten innemen en hoe ze deze moeten integreren binnen hun voedingsplan en eetgewoontes. Er zijn weinig opstartkosten als individuele distributeur, over het algemeen goede marges en het model heeft letterlijk geen limiet in het aantal klanten wat je per maand kunt bedienen. 

Prijs: €25 tot €250+ per maand 

Voordelen: Geen opstartkosten, goede marges en lucratief model. Uiteraard zijn er uitzonderingen waarbij je met inkoop te maken hebt waardoor je wel moet investeren en de marge is afhankelijk van het percentage wat je ontvangt. 

Nadelen: Bijna geen behalve dat je op zoek moet naar een product wat in lijn is met jouw bedrijf, jouw waardes en integriteit. 

INFORMATIE PRODUCTEN

Educatieve informatie producten zijn er in vele vormen en bestaan ook al een aantal jaar. Van c.d’s, boeken, d.v.d’s, ebooks en dergelijke...het medium is veranderd maar het model is in de basis hetzelfde. Over het algemeen een laag tot gemiddeld geprijsd product wat aan een specifieke doelgroep wordt aangeboden. Meestal wordt er een bepaald fitness en health gerelateerd onderwerp gedeeld of geïntroduceerd. 

Prijs: €10 tot €150+ éénmalig

Voordelen: Een mooie manier om als fitness professional je merk en positionering onder de aandacht te brengen en een prima mogelijkheid om uit te breiden met een online marketing strategie. 

Nadelen: Een éénmalig verkoopproduct vraagt om verkoopvaardigheden van jou als fitness professional maar zorgt niet voor wederkerige inkomsten. Om met dit model succes te hebben is heel veel tijd en geduld voor nodig met name om een digitale en online marketing strategie te leren en op te zetten. 

Zelf heb ik vele ebooks gemaakt welke veelal als weggevers en cadeautjes dienen voor mijn klanten maar in het verleden heb ik er ook enkele verkocht. 

HYBRIDE TRAINING

Ik vermelde het al eerder, er is een oplossing om niet volledig afhankelijk te zijn van een online business model. En dat is het hybride model. Feit is dat niet iedereen personal training en of small group training kan en wil betalen. Zeker niet voor een langere periode want dat gaat een flinke investering zijn. 

Met hybride training kun wat makkelijker je klanten voor een langere tijd begeleiden en een betrouwbaar inkomen per maand verdienen terwijl je ook nog werkzaam bent in de gym of (eigen) p.t studio. Je houdt namelijk nog steeds je klanten aan die je fysiek begeleid. Voor die klanten verandert er dus niets. Is er ook geen reden om bij je te stoppen dus dat inkomen blijf je aanhouden. 

Dus in plaats van volledig online of in een fysieke locatie te werken ga je een combinatie hiervan opzetten. Doordat dit een combinatie kan zijn waar jij je zelf prettig mee voelt (in plaats van altijd beschikbaar te zijn) kun blijven voldoen aan de behoeftes van je klanten. Hun schema en hun voorkeur om thuis of op locatie begeleid te worden.

Prijs: €25 tot €150+ per maand

Voordelen: Dit model geeft je veel vrijheid, flexibiliteit en afwisseling omdat je niet vast zit aan één model. Ook is het een perfecte en slimme manier om meerdere inkomstenbronnen te hebben. Je bent dus niet meer afhankelijk van één bron. Daardoor ben je als fitnessbedrijf minder kwetsbaar. Ook kun je jouw fitnessbedrijf zo vormen dat het voor 100% bij jou past.

Nadelen: Je zult meerdere disciplines beheersen en kan ook niet op één specifiek model focussen. Daardoor bestaat de kans dat je van alles een beetje doet in plaats van één ding goed. Ook moet je de klanten goed opvoeden aangezien er een grote mate van zelfstandigheid bij komt kijken. Dit vergt als trainer een andere kijk op coachen want je zult veel meer een pro actieve aanpak nodig hebben om je klanten aan je te binden en om ze resultaat te doen laten behalen.

Niet het juiste businessmodel?

Twijfel je of je wel of niet het juiste businessmodel hebt of gaat het op dit moment allemaal niet zo goed in je fitnessbedrijf? Ga dan eens terug naar de tekentafel en kijk of je met wellicht andere keuzes en beslissingen wel een succesvol businessmodel kunt gaan hanteren. Om dat te doen ik een tip voor je die ik in de volgende video met je deel.

SAMENGEVAT

Zoals gezegd: er duizenden redenen zijn waarom een fitnessbedrijf mislukt, er zijn twee factoren die altijd ten grondslag liggen aan een succesvol fitnessbedrijf: 

  1. Het fitnessbedrijf bedient een winstgevende (niche) markt wat bovendien een markt in overvloed is.
  2. Het bedrijfsmodel is helder, simpel en wordt constant verbetert om te kunnen groeien en op te kunnen schalen. 

In dit blog heb ik de 10 meest populaire solide business modellen met je gedeeld wat jou misschien wel op goeie ideeën brengt.

Er zijn wel duizenden fitnessbedrijven die met hetzelfde model gebruiken en die winstgevend en groeiende zijn. Maar waarbij de doelgroep, het trainingsmodel en de positionering kan verschillen. Rome is ook niet gebouwd in één dag en ook fitnessbedrijven (en hun modellen) zijn altijd en constant in ontwikkeling en worden van tijd tot tijd verbeterd. Tenminste als het goed is. Over het algemeen kun je zeggen dat een bedrijf ongeveer een cyclus van 5 tot 7 jaar kent waarna er van opzet, model of concept wordt veranderd.

Zul je alleen maar succes en goede tijden kennen met je fitnessbedrijf? Ik kan je garanderen van niet. Maar als jij bereid bent om toegewijd en gedreven te zijn...en geduldig en vastberaden bent op jouw pad als fitness ondernemer of met je eigen personal training bedrijf...dan bereik je de top. Het kost alleen wat tijd en keihard werken om het voor elkaar te krijgen! 

Over de schrijver
Arny is al meer dan 20 jaar ondernemer in de fitnessbranche en heeft jarenlange ervaring en achtergrond in de grafische sector en marketing. Op dit moment is hij eigenaar van Fit aan Zee en Baby-Bootcamp®. Ook is hij een trotse vader van 3 kinderen.
Reactie plaatsen

Direct bouwen aan een betere business en een vrijer leven?

Mis dan dit gratis ebook niet als je als personal trainer of fitness ondernemer een succesvolle fitnessbusiness wilt bouwen en meer vrijheid wilt creëren. In dit ebook ontdek je alle geheimen om een ideale business te bouwen die wel bij je past!
50%
ZET NU DE STAP OM EEN SUCCESVOLLE (ONLINE) FITNESS BUSINESS TE BOUWEN!
Vul hieronder eventjes je naam en e-mailadres zodat ik je binnen enkele seconden Vul hieronder eventjes je naam en e-mailadres zodat ik je binnen enkele seconden het gratis inspiratie ebook cadeau kan doen.
Ja ik wil ook gratis waardevolle (online) marketing tips en advies ontvangen.
AANVRAGEN
arrow_drop_up arrow_drop_down